پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

منطقه ویژه تولید گوشت در سیستان و بلوچستان ایجاد می‌شود

منطقه ویژه تولید گوشت در سیستان و بلوچستان ایجاد می‌شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، از طرح نمایندگان سیستان و بلوچستان برای تبدیل این استان به منطقه ویژه تولید گوشت در کشور خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، عواید فرآوری گوشت نصیب تولیدکنندگان داخلی می‌شود و دیگر به واردات گوشت یخ‌زده برزیلی نیاز نیست.

"عباسعلی نورا" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت (www.icana.ir) از طرح مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان برای تبدیل این استان به منطقه ویژه تولید گوشت، خبر داد.

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بر اساس این طرح آن بخش از نیاز کشور به گوشت که قابل تأمین در داخل کشور نیست، به‌صورت دام زنده از پاکستان و افغانستان وارد استان سیستان و بلوچستان می‌شود و پس از قرنطینه‌های لازم به واحدهای پرواربندی می‌رود.

واردات از پاکستان، پرواربندی در سیستان، مصرف در سراسر ایران

نایب رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان این که سالانه میلیون‌ها دلار از ثروت ملی کشور صرف واردات گوشت فرآوری شده و یخ‌زده از کشورهای دوردستی همچون برزیل و استرالیا می‌شود، تأکید کرد: مردم استان سیستان و بلوچستان از دیرباز با شغل دامداری و پروش دام آشنا بودند و در گذشته‌ای نه چندان دور سالانه یک میلیون رأس دام در این استان پرورش می‌یافت.

وی همچنین افزود: امروز تمام ظرفیت‌های لازم برای جلوگیری از واردات گوشت فرآوری شده از سایر کشورها در استان سیستان وجود دارد و واحدهای دامپروری و صنایع تبدیلی این استان به‌خوبی می‌توانند کمبود گوشت مورد نیاز کشور را با واردات دام زنده از کشورهای شرق ایران و پرواربندی و کشتار آنها در داخل استان تأمین کنند.

نظارت بر واردات گوشت و بی‌نیازی از گوشت بی‌کیفیت

نورا یکی از فواید اجرایی شدن این طرح را یکپارچه شدن و متمرکز شدن سیستم نظارت بر واردات گوشت در منطقه سیستان و بلوچستان اعلام کرد و گفت: بر اساس این طرح دام زنده تنها و تنها از مبادی شرقی کشور و تنها به استان سیستان و بلوچستان وارد می‌شود و به این ترتیب امکان هر نوع واردات غیرقانونی و فراتر از نیاز از سایر مرزها و سایر استان‌های کشور سلب می‌شود.

وی همچنین افزود: پرواربندی دام در سیستان و بلوچستان برای تأمین بخشی از کمبودهای کشور در زمینه گوشت قرمز، تا حد زیادی کیفیت گوشت مصرفی در داخل کشور را نیز بالا می‌برد و ما را از واردات گوشت چند سال یخ‌زده برزیل بی‌نیاز می‌کند.

طرحی که شرق کشور را نجات می‌دهد

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس ادامه داد: اگر طرح مورد نظر مجمع نمایندگان سیستان نهایی شود، دام زنده مورد نیاز کشور پس از واردات و عبور از قرنطینه به پرواربندی‌ها سپرده می‌شود تا مدتی حدود سه یا چهار ماه را در این پرواربندی‌ها بگذراند و پس از تبدیل شدن به دام سالم و پروار در اختیار کشتارگاه‌های داخلی قرار گیرد.

نورا با تأکید بر فواید اقتصادی این طرح تصریح کرد: با اجرای این طرح به جای واردات گوشت، دام زنده به کشور وارد می‌شود و در جریان پرواربندی و کشتار آن منافع اقتصادی چشمگیری نصیب مردم شرق کشور می‌شود که به عقیده ما این گردش مالی می‌تواند شرق کشور را از وضعیت کنونی نجات دهد.

وی افزود: این طرح مانع از آن می‌شود که ما هزینه اداره کشتارگاه‌های برزیلی و پاکستانی را بدهیم و در عوض این پول را در اختیار صنایع تبدیلی و کشتارگاه‌های داخلی خود قرار می‌دهیم و موجب افزایش حجم مالی در گردش کشور و منطقه می‌شویم.

نظر مثبت وزارت کشاورزی برای تبدیل سیستان و بلوچستان به منطقه ویژه تولید گوشت

نورا از رایزنی مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با نهادهای مختلف دولتی و حاکمیتی برای تبدیل این استان به منطقه ویژه تولید گوشت خبر داد.

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس با بیان این که تا امروز رایزنی‌هایی با وزارت جهادکشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد برای تحقق این طرح انجام شده است، افزود: نظر وزارت کشاورزی برای تبدیل سیستان به منطقه ویژه تولید گوشت مثبت است و امیدواریم این طرح که سالانه مانع از خروج میلیون‌ها دلار از منابع کشور می‌شود، در آینده نزدیک اجرایی شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد