پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

آیا کسی هست آنان را نجات دهد؟؟

کودکان پا برهنه و مردمان گرسنه منطقه توتان و مهمدان بنت را دریابید.؟ آیا کسی هست آنان را نجات دهد؟؟

به دلیل نداشتن شناسنامه محرومترین روستاهای کشور در رویای گرفتن یارانه نقدی - سهم عدالت - بیمه درمانی و هرگونه کمک های دولتی..؟

15 سال تشکیل پرونده داده ایم ولی خبری از شناسنامه نیست..؟

آه یک پیرمرد 83 ساله و درخواست از مسوولان و دولت عدالت محور: آیا ما جزو ملت ایران نیستیم که کسی به داد ما نمی رسد از گرسنگی نجاتمان دهید... می خواهیم فقط زنده بمانیم... امکانات دیگر نمی خواهیم... چه شده که ما با این وضع هستیم.؟

مردم توتان ومهمدان در آرزوی یک کیسه آرد و چند کنسرو و رب گوجه هستند تا زنده بمانند؟؟

مردم روستای نوک آباد: اذیت و آزار مسوولان و وعده های تحقق نیافته آنان و درخواست هر قطعه زمین به مبلغ 200 هزار تومان رنج و فقر ما را بیشتر کرده است... بجای قبلی بر می گردیم... می خواهیم زنده بمانیم پولی برای خرید زمین بدون امکانات رفاهی نداریم

پایگاه اطلاع رسانی نیکشهر:بخش بنت یکی از 5 بخش شهرستان نیکشهر است که از مرکز این شهرستان 75 کیلومتر فاصله دارد و جمعیت فعلی آن 25 هزار نفر است. در 65 کیلومتری بخش بنت دهستانی با نام توتان و مهمدان قرار دارد که مردمانش با فقر و تنگدستی زیادی روزگار می گذرانند.

در روستای توتان و مهمدان چند سال پیش به دلیل فقر شب کوری شیوع پیدا کرده بود و مردم این محل در شب نمی توانستند ببینند که پزشکان کمبود ویتامین a را عامل شب کوری دانسته بودند.؟

هر کس در این منطقه پا نگذاشته حتی نوشتن این جملات را نوعی دروغ محض می دانند و در باورش نمی گنجد که تا هنوز بعد از گذشت سالیان سال بخش بنت و منطقه توتان و مهمدان محرومترین بخش استان و حتی کشور باشد و نیاز به کمک داشته باشند و به نوعی تا هنوز قحطی زده و در آروزی تکه ای نان و وعده ای غذا باشند.

دهستان توتان و مهمدان 3 هزار نفر جمعیت دارد و شامل دو منطقه توتان و مهمدان است که راه آن از شهر بنت به طرف دستکرد می گذرد در سمت راست جاده اگر بروی به منطقه توتان و مرکز دهستان یعنی پیر بنی و دیگر روستاهای آن خواهید رسید و سمت چپ به منطقه مهمدان خواهید رسید.

وقتی به روستای مورکی رسیدم یکی از زنان محل در کنار رودخانه و گرمای 50 درجه دارد برای خود چند تا نان می پزد وقتی چشممان به نحوه پختن نان رسید اشک از جشممان جاری شد... خمیز آرد را در داخل خاک می انداخت و آتشی که از شاخ و برگ داز است بر روی این خمیر می گذارد تا خمیرش کمی پخته شود و برای یک وعده غذایی استفاده کند... وقتی پرسیدم چرا این کار می کنی گفت هیچی نداریم و مجبوریم اینگونه روزگار بگذرانیم... یک لحظه به خودم گفتم کجاست عدالت...؟ آیا اینها در کشور از یارانه نان و یارانه نقدی که همه میلیاردرها هم دارند می خورند بی بهره اند از طرف با لحنی آه گونه شنیدم ما فقیریم چه کسی به ما می رسد ما هیچی نداریم و کسی را نداریم... گفتم چرا مگر ثبت نام نکردی... هر دو نفر می گفتنند شناسنامه نداریم... واقع دل آدم به درد می آید وقتی می بینیم افغانی و پاکستانی و بنگالی و هر چه بیگانه که اسمش را بگذاریم شناسنامه قرمز رنگ ایرانی در جیبشان است ولی اینها فقط چشم شان قرمز است و چیزی به اسم شناسنامه قرمز که که سرخی چشمشان را تغییر دهد و امیدوار به زنده ماندن باشند نیست...

آنطرفتر که رفتیم چند نفر به استقبالمان آمدند وقتی مرامشان را می دیدی اصلا دلتان نمی خواهد ازشان جدا شوی... چند نفر بزرگ و کوچک دختر و پسر هم می پرسم می گویند شناسنامه نداریم و بدتر هم اینکه پیرمردی بالای 80 ساله وقتی می گوید من هم شناسنامه ندارم... دلتان به درد می آید آیا مگر میشود ایشان هم شناسنامه نداشته باشد آه و ناله پیرمرد 83 ساله و درخواست از مسوولان و دولت عدالت محور چنان ما را به فکر فر می برد که گویی به همه کسانی و ناکسانی بیگانه و غیر وطن هستند لعنت بفرستیم که شناسنامه دارند: این پیرمرد می گوید آیا ما جزو ملت ایران نیستیم که کسی به داد ما نمی رسد از گرسنگی نجاتمان دهید... می خواهیم فقط زنده بمانیم... امکانات دیگر نمی خواهیم... چه شده که ما با این وضع هستیم.؟

نکات قابل توجه و مشکلات عمده این مناطق؟؟؟؟

1- در منطقه مهمدان فقط یک روستا شورای اسلامی روستا دارد که دولتمردان عزیز با سیاستی که به فقر آنانان اضافه کرده اند این است که در موقع انتخابات شوراها فقط یک روستا را در نظر گرفته اند و الان علیرغم داشتن روستاهای بالای 60 خانوار نمی توانند دهیار انتخاب کنند و دهها مشکل دیگر..؟

2- در دهستان توتان و مهمدان بیشترین فاقدین شناسنامه ای کشور در آنجا قرار دارد و حتی تا هنوز موفق به تشکیل پرونده نشده اند و با سیاستی که برای شناسنامه گرفتن در استان و خصوصا شهرستان نیکشهر حاکم است خیلی از مردم بیش از 15 سال تشکیل پرونده داده اند ولی تا هنوز موفق به اخذ شناسنامه نشده اند و مردم محروم ترین روستاهای استان و کشور از پول یارانه و هرگونه کمک دولتی محروم هستند و حتی فرزندان دلبند آنان به دلیل نداشتن بیمه درمانی و هزینه سنگین دوا و دارو وفات شده اند.؟

مگر پاسخ استعلامات و تشخیص هویت چه مدت زمان طول می کشد اگر ایرانی نیستند خیالشان را راحت کنید تا فکری دیگر برای خودشان بکنند و اگر ایرانی هستند پس چرا مستحق گرفتن شناسنامه نیستند براستی آیا از یک افغانی و پاکستانی و بنگالی که شناسنامه هیچ حتی کارت ملی و سند ازدواج و حساب بانکی و هر چی که بخواهی دارند کمترند..؟

3- فقر - سوء تغذیه و شیوع انواع بیماری و مشکلات بیش از حد آیا وقت آن نرسیده دولتمردان کشور فکری برای این منطقه بکنند. تا کی باید اینگونه زندگی کنند آیا حق آنان این است که در کشور اسلامی ثروتمند و داشتن منابع بیشمار ملت گرسنه باشند و صدای آه و ناله را چه کسی پاسخگوست.؟؟

هر گونه امکانات رفاهی در این روستاها به حدی کم است که برای تجمیع چند روستای دور دست و اسکان آنان در ابتدای روستای پیربنی در روستایی با نام نوک آباد همه را بی آبی زمین گیر کرده است.

اسحاق یکی از اهالی و سرپرست مردم روستای نوک می گوید مسوولان بلندپایه از فرماندار تا بخشدار و مسوولان محلی شهرستان نیکشهر قول واگذاری رایگان زمین برای ساخت خانه بوده است ولی اکنون همگی زیر قول خود زده اند و تقاضای هر قطعه زمین 400 متری را به مبلغ 200 هزار تومان داده اند که کسی توان پرداخت را ندارد و فقط به خاطر وعده مسوولان از کوه و مناطق دور دست با رها کردن زمینهای کشاورزی و خانه و کاشانه و احشام به آنجا آمده اند.

اسحاق می گوید اگر وعده مسوولان تحقق نیابد همه مردم روستای نوک آباد را ترک و به منطقه قبلی خویش برخواهند گشت. آنان قول داده بودند که به این روستای جدید بیاییم تا امکانات بیشتر برسد ولی الان برق- آب و... نداریم..

وی گفت مردم برای زنده ماندن تلاش می کنند تا خود و فرزندانشان با اندک بضاعتی که دارند از گرسنگی و فقر نجات پیدا کنند و درخواست کرد مسوولان نباید برای زمین خدا از مردم درخواست پول کنند.

از همه مردم کشور و خصوصا مردم بخش بنت درخواست می شود به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای به فکر مردم توتان و مهمدان باشید و مساعدت و کمک جنسی و نقدی جمع آوری کنید تا آنان از گرسنگی هلاک نشوند..؟

http://nikshahr.com/

طبقه بندی: مشکلات مردم،

نظرات 2 + ارسال نظر
روزی زنان می میرند یکشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:24 ق.ظ http://kasraei2.blogfa.com/

وقتی آدم به وبلاگی سر می زند مثل آن است که بخواهد از پنجره همسایه به جهان بنگرد. شاید این باعث شود که آدم جهان را طور دیگری ببیند این طور دیگر می تواند خوب باشد ، بد باشد، جالب باشد، پر از اندوه باشد، خنده آلود باشدو...

محمداسلم یکشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:19 ب.ظ

قلبم گرفت. عمق محرومیت در منطقه را سالها پیش دیده بودم فکر نمیکردم در گذر زمان تغییری حاصل نشده. پس مسئولین سیاسی منطفه چکاره اند. ایا فقط بلدند به تهران گزارش کذب و خوراک بد بدهند. بروند و ببینند و اقدام کنند. ایکاش عین مطلب را در نماز های جمعه سراسر استان قرائت میکردند تا همگام دولت و ملت بدون وقفه بجای سومالی درد افریقای منطقه را درمان کنند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد