پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

سیستان و بلوچستان رتبه نخست تولید موز کشور را داراست

 

 

سیستان و بلوچستان رتبه نخست تولید موز کشور را داراست

زاهدان - سیستان و بلوچستان به سبب داشتن باغات موز متعدد در مناطق جنوبی و برداشت سالانه حدود 113 هزار تن محصول به عنوان قطب تولید موز و بالاترین رتبه را در کشور داراست.

به گزارش ایرنا، امروزه گیاه موز در تمام مناطق گرمسیری که از رطوبت مطلوبی برخوردار باشند کاشت می‌شود و بهترین محدوده درجه حرارت هوا برای رسیدن میوه این درخت حدود 32 تا 35 درجه سانتی گراد است.

نهال های موز با برگ های پهن و بزرگ از تبخیر و تعرق نسبی زیادی برخوردار هستند و برای تضمین نیاز آبی خود لازم است در تمام مراحل رشد از رطوبت کافی برخوردار باشند.

هر سال در پای درخت موز چهار پاجوش رشد می‌کند که هر (پایه) یا پاجوش آن، یک خوشه ‪ ۱۵۰‬ تا ‪ ۲۰۰‬ عددی میوه موز می دهد.

پس از برداشت میوه از خوشه های درخت موز، پاجوش حذف و یک پاجوش جدید، برای باردهی سال بعد، بطور طبیعی جایگزین آن می‌شود.

مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان به سبب همجواری و نزدیکی به دریای عمان از توانمندی و ظرفیت بالایی در زمینه کاشت و برداشت موز برخوردار است.

با این وجود تا چند سال پیش موز مصرفی کشور از طریق مرزهای این استان از پاکستان وارد می شد که خوشبختانه با تلاش کارشناسان و مروجان جهاد کشاورزی و استقبال بسیار خوب کشاورزان، ارقام با کیفیت در زمینهای شهرها و روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان کشت شد و امروزه تولید این محصول به حدی رسیده است که نیاز بسیاری از بازارهای داخلی را تامین می کند.

به گفته یکی از کارشناسان جهاد کشاورزی، محصول موز این استان از چنان کیفیت و مرغوبیتی برخوردار است که مردم تمایلی به خرید موز وارداتی پاکستانی ندارند و رفته و رفته از رقم واردات کاسته می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون حدود چهار هزار و 800 هکتار از زمینهای شهرستانهای چابهار، کنارک، سرباز و نیکشهر به باغات موز اختصاص یافته است.

'محمد کیخا' با اشاره به اینکه درختان سه هزار و 800 هکتار از این باغات بارور هستند و میوه می دهند گفت: در هر هکتار از این باغات 30 تن موز تولید می شود.

وی افزود: 980 هکتار از درختان باغات موز این منطقه به دلیل نرسیدن به حد میوه دهی غیر بارور هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: برداشت محصول موز در استان بطور عمده در ماه های آبان، آذر ، اسفند، فروردین و اردیبهشت انجام می شود.

کیخا اظهار داشت: سیستان و بلوچستان به سبب داشتن آب و هوای گرم از مزیت ویژه‌ای در تولید محصولات گرمسیری برخوردار است.

وی افزود: محصول موز سیستان و بلوچستان علاوه بر مصرف در داخل استان به استان های همجوار و کشورهای خارجی نیز صادر می شود.

وی بیان داشت: حدود هشت هزار نفر در استان به صورت مستقیم و غیر مستقیم در کار تولید موز اشتغال دارند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد