پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

آبراه فیروز 1800 سال پیش فیروزآباد زیبا و دل انگیز امروز

 

آبراه فیروز 1800 سال پیش فیروزآباد زیبا و دل انگیز امروز                      

سرباز - 1800 سال پیش که فیروز در حال حفر آبراهی در مسیر رودخانه سرباز بود بطور قطع آینده ای درخشان، سرسبز و زیبایی را در خیالش تجسم می کرد که اکنون به بار نشسته و به باور رسیده است.

به گزارش ایرنا، چشم اندازهای متنوع و بی بدیل، نخلستان ها، مزارع سرسبز، مناظر زیبا و دل انگیز و معماری سنتی و منحصر بفرد گوشه ای از ثمرات آبراه 1800 سال پیش حفر شده توسط فیروز است که این محدوده امروز به 'فیروز آباد' نامیده می شود.
روستای فیروز آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان و در پنج کیلومتری راسک مرکز این شهرستان و در مجاورت جاده ترانزیتی ایرانشهر-چابهار در آنسوی رودخانه معروف 'سرباز' واقع شده است.
به گفته فرماندار شهرستان سرباز؛ این روستا یکی از مکانهای دیدنی برای گردشگران و منطقه 'هدف گردشگری' است.
آب و هوای مطلوب، باغات مرکبات و میوه های گرمسیری، مزارع برنج و یونجه و بناهای تاریخی از دیگر شرایط منحصر به فرد روستای فیروز آباد است که وجود این توانمندی و ظرفیت زمینه را برای سفر گردشگران در فصول مختلف سال است.
'محمد انور پناه' یکی از ساکنان و معتمدین این روستا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: نام فیروز آباد از 'فیروز' حفر کننده آبراه معروف که 1800 سال پیش آن را حفر کرده، گرفته شده است.
وی افزود: دائمی بودن آب رودخانه سرباز در محل روستای فیروز آباد یکی از مزیت های قابل ذکر این روستا محسوب می شود که سرسبزی همیشگی و طراوت را به اهالی آن هدیه کرده است.
این فرد ساکن روستای فیروز آباد ادامه داد: بدلیل صخره ای بودن بستر رودخانه در این روستا در حالی که طی هفت سال خشک سالی آب تمام رودخانه سرباز به کلی خشک شد اما آب برکه معروف فیروز آباد موجب استمرار و رونق کار کشاورزی آن شد و در طول سال های خشک، سرسبزی و طراوت خود را حفظ کرد.
به گزارش ایرنا، وجود روستاهایی از این دست، نخلستانها، باغات مرکبات و میوه های گرمسیری بدلیل تنوع آب و هوایی و اقلیم منحصر بفرد شهرستان سرباز را به 'هند کوچک' مشهور کرده است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی سرباز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: فیروز آباد یکی از مهمترین روستاهای هدف گردشگری این شهرستان بحساب می آید.
'عدنان حسینی' وجود قلعه تاریخی و محوطه اطراف آن که مربوط به دوران اشکانیان و ساسانیان است و همچنین بافت سنتی و معماری منحصر بفرد، باغات میوه و نخلستان های زیبا و رونق کار کشاورزی در این روستای تاریخی را از مهمترین شاخصه های گردشگری این منطقه برشمرد.
وی از برکه فیروز به عنوان یکی دیگر از زیبایی ها و آثار باستانی این روستا نام برد و اظهار داشت: این آب راه به طول تقریبی 50 متر حدود 1800 سال پیش توسط فردی بنام 'فیروز' به منظور هدایت آب رودخانه به زمین های کشاورزی روستا در دل کوه حفر شده است و هنوز هم از آن استفاده می شود.
به گزارش ایرنا، روستای فیروزآباد از توابع بخش مرکزی شهرستان سرباز با 460 خانوار و هزارو 950 نفر جمعیت در پنج کیلومتری شهر راسک، 170 کیلومتری ایرانشهر، 190 کیلومتری چابهار و 495 کیلومتری زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. ک/4

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد