پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

چابهار دروازه تجارت بین آسیای میانه با بازارهای بین المللی است

داوودی:

چابهار دروازه تجارت بین آسیای میانه با بازارهای بین المللی است

زاهدان - خبرگزاری مهر: مدیر کل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: چابهار یکی از 14 بندر مهم و استراتژیک دنیا به شمار می آید که به عنوان دروازه تجارت بین آسیای میانه با بازارهای بین المللی و اروپا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سید مصطفی داوودی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بندر چابهار در منتهی ‌الیه جنوب سیستان و بلوچستان به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در سواحل دریای عمان و شمال اقیانوس هند، دروازه بین‌ المللی جنوب شرق کشور است.

وی گفت: به عقیده کارشناسان، تنها راه تحول ترانزیت کالا در شرق کشور و شکوفایی اقتصاد، امنیت و اشتغالزایی در بخش‌های صنایع کشاورزی است.

وی افزود: احداث خط آهن چابهار - زاهدان - مشهد از نتایج سفرهای استانی دور نخست و دوم هیئت دولت به استان بود که آذرماه 89، کلنگ احداث آن به زمین زده شد و هم اکنون عملیات زیرسازی این پروژه هزارو 330 کیلومتری توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌ الانبیاء در حال انجام است.

مدیر کل راه آهن جنوب شرق بیان داشت: احداث این خط ریلی سبب ورود بخش خصوصی به عرصه سرمایه‌ گذاری در اجرای این پروژه بزرگ و سرمایه‌ گذاری در بخش‌ های ترانزیت کالا، گردشگری و جهانگردی، کشاورزی و احداث تأسیسات مورد نیاز خدماتی، رفاهی، آسایشی و تفریحی خواهد شد.

وی گفت: پیش بینی می شود با بهره‌ برداری از این خط آهن، وضعیت اقتصادی بندر چابهار بهبود یابد و علاوه بر رفع مشکلات اقتصادی ده ها هزار بیکار استان ‌های مسیر طرح توسعه محور شرق، از دیگر استان‌ های کشور افراد جویای کار به سیستان و بلوچستان بیایند.

وی افزود: ساخت خط آهن چابهار ـ زاهدان - مشهد به طول هزارو 330 کیلومتر که از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان، دشت سیستان، نهبندان، بیرجند، قاین، گناباد و تربیت حیدریه خواهد گذشت علاوه بر اشتغال هزاران نیروی جویای کار در سه استان، مسیر این پروژه در طول اجرای آن سبب می‌ شود بعد از بهره‌ برداری نیز مزایای بسیاری برای ساکنان این سه استان ایجاد شود.

داوودی با اشاره به حمل بیش از شش میلیون تن کالاهای ترانزیتی توسط این خط ریلی اظهار داشت: این حجم مبادلات بین‌ المللی باعث می‌ شود تا تجار کشورهای تولید کننده و مصرف کننده در کشورهای آسیای میانه، افغانستان، پاکستان و... برای انجام امور تجارتی خود در بندر چابهار و شهرهای مسیر، مراکزی تأسیس کنند که باعث اشتغالزایی خواهد شد.

وی بهره‌ برداری از پروژه راه آهن زاهدان ـ بم ـ کرمان را خدمت ارزنده دیگری از دولت عدالت محور دانست و گفت:
با راه‌ اندازی قطارهای باری و مسافربری در این محور گام ‌های مؤثری در صرفه‌ جویی مصرف سوخت، کاهش تصادفات جاده‌ ای، کاهش آلاینده‌ های زیست محیطی، کاهش استهلاک خودروهای باری و استفاده بهینه از نیروی انسانی برداشته می ‌شود.

وی افزود: امیدواریم با استقبال صاحبان صنایع و معادن استان از حمل و نقل ریلی با توجه به مزایای فراوان آن در حمل بارهای حجیم و انبوه بتوانیم نقش مؤثری در محرومیت زدایی، اشتغالزایی و رونق اقتصادی منطقه و شهرهای همجوار خطوط راه آهن داشته باشیم.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور بیان داشت: ظرفیت بسیار بالای منطقه جنوب شرق کشور به دلیل وجود معادن بسیار غنی و روند رو به رشد احداث کارخانجات و صنایع مختلف، آینده درخشانی را برای منطقه رقم خواهد زد.

وی گفت: شکوفایی استعدادها و ظرفیت ‌های چشمگیر منطقه با احداث راه‌ آهن چابهار تحقق می ‌یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد