پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

تکمیل صنایع فرآوری مکانیزه خرما موجب اشتغال می‌شود

نماینده مردم سراوان در مجلس‌:
تکمیل صنایع فرآوری مکانیزه خرما موجب اشتغال می‌شود

خبرگزاری فارس: نماینده مردم سراوان در مجلس‌ گفت: تکمیل و ایجاد صنایع فرآوری و بسته‌بندی مکانیزه خرما، فرصتی را برای ایجاد اشتغال فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی سازمان بازرگانی سیستان و بلوچستان، عیسی جمشدزهی اظهار داشت: وزارت بازرگانی برنامه‌های مناسبی را به منظور توسعه صادرات خرما و حمایت از نخلداران صورت داده و ستاد خرما را می‌توان به عنوان تنها حامی بخش خرمای استان نام برد که برنامه‌ریزی آن به عهده سازمان بازرگانی استان است.

وی افزود: شهرستان سراوان با وجود ظرفیت‌های زیادی که دارد باید در زمینه رفع بیکاری، معضل قاچاق کالا و فعالیت‌های اقتصادی و تجاری با توجه به مرز مشترک با پاکستان پیش برود و بیشتر تلاش کند.
نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت باید با حمایت ویژه و انجام حتی فعالیت‌های فرهنگی قدرت ریسک‌پذیری بخش خصوصی را افزایش تا پروژه‌های نیمه تمام به بهره‌برداری برسد.
جمشیدزهی ضمن اشاره به اینکه ستاد خرمای استان که دبیری آن را سازمان بازرگانی بر عهده دارد به عنوان حامی این محصول در حال انجام برنامه‌ریزی به خاطر دادن تسهیلات توسط بانک‌های عامل برای خرید توافقی خرما است از دستگاه‌های مربوطه خواست در زمینه توسعه زیر ساخت‌های صنعت خرما با استفاده از توان بخش خصوصی تلاش کنند.
وی تصریح کرد: تکمیل و ایجاد صنایع فرآوری و بسته بندی مکانیزه خرما فرصتی را نیز برای اشتغال فراهم می‌آورد و با ایجاد این فرصت‌ها، زمینه بازاریابی و صادرات با ارزش افزوده خرما در استان فراهم می‌شود.
رئیس سازمان بازرگانی سیستان و بلوچستان نیز گفت: 200 میلیارد ریال تسهیلات امسال برای خرید توافقی خرما در اختیار نخلداران قرار می‌گیرد.
ایرج حسن‌پور بیان کرد: با توجه به جلسه ستاد خرمای کشور و بررسی موضوعات استان‌های خرما‌خیز کشور یکی از اولویت‌های این سازمان نیز در بخش خرما، خرید توافقی این محصول از نخلداران است.
وی ادامه داد: یکی از برنامه‌ها به خاطر تشکیل ستاد خرما بررسی مشکلات خرید خرما توسط کشاورزان است و بر اساس سلیقه‌های جامعه هدف و بازارهای داخلی و خارجی خرما باید تولید و بسته بندی و ارائه شود.
رئیس سازمان بازرگانی سیستان و بلوچستان افزود: بازار در زمینه خرما رقابتی شده و با ایجاد یک کنسرسیوم و بسته‌بندی مناسب سعی در صادرات خرمای فرآوری شده استان کنیم.
حسن‌پور خاطرنشان کرد: متولی تولید، ‌کاشت، ‌داشت و برداشت خرما جهاد کشاورزی بوده و سیاست گذاری در بخش بازاریابی و صادرات این محصول یکی از وظایف این سازمان است.
وی تصریح کرد: نزدیک به 80 رقم خرما در استان تولید می‌شود و 170 هزار تن تولید سالانه خرما در استان است که دومین تولید‌کننده خرما در کشور هستیم پس باید بازار آن را نیز به دست بیاوریم که قطعاً نوع خرما،‌ نحوه برداشت و فرآوری خرما و بسته‌بندی در بحث ماندگاری در بازار و ایجاد ارزش افزوده تأثیرات چشمگیری دارد.
رئیس سازمان بازرگانی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بخش خصوصی باید در زمینه ایجاد سردخانه و مراکز بسته‌بندی مکانیزه و ایجاد فروشگاه‌های بزرگ با حمایت دولت گام بردارد که یکی از اولویت‌های اساسی در زمینه صادرات خرما است.
حسن‌پور گفت: به دلیل حمایت از کشاورزان و نخلداران استان تسهیلاتی از طرف این سازمان صورت می‌گیرد که از آن جمله 200 میلیارد ریال تسهیلات خرید توافقی خرما، معرفی فعالان صنعت خرما در قالب هیئت‌های تجاری به کشورهای هدف و معرفی نخلداران برای شرکت در نمایشگاه‌های داخلی به صورت فردی و یا تشکلی و اخذ غرفه به صورت رایگان و انجام تبلیغات در بازارهای خارجی و برگزاری دوره‌های آموزشی است.
وی افزود: توسعه بخش خرمای استان با همکاری بخش خصوصی امکان‌پذیر است و حرکتی جهادگونه باید از سوی متولیان این بخش چه بخش خصوصی چه دولتی صورت گیرد.
فرماندار سراوان نیز اظهار داشت: امسال بیش از 40 هزار تن خرما در شهرستان سراوان تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.
محمداکبر چاکرزهی گفت: سرمایه‌گذاری در بخش خرما در اختیار بخش خصوصی است و بخش خصوصی با حمایت دولت و تسهیلات مناسب در این بخش باید به رونق صنعت خرما این محصول استراتژیک بپردازد.
وی افزود: پرداخت تسهیلات دولتی برای خرید توافقی خرما با هماهنگی سازمان بازرگانی توسط بانکهای عامل داده می‌شود و در صادرات محصول خرما محدودیتی نخواهیم داشت.
فرماندار سراوان تصریح کرد: برای صادرات روان این محصول در کوهک و جالق گذرهای موقت مرزی فعال خواهد شد.
چاکرزهی ایجاد سردخانه و صنایع بسته‌بندی را از جمله ضروریات بخش خرما دانست و گفت: با سرمایه‌گذاری مناسب در این بخش و تشکیل خوشه‌ها و کنسرسیوم‌های صادراتی و صنایع فرآوری و تسهیلات بانکی مشکلات فراروی نخلداران منطقه را در زمینه بازاریابی و فروش و صادرات محصولاتشان رفع کنیم.
وی با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان بیشترین سطح زیرکشت خرما را در کشور دارد افرود: شهرستان سراوان یکی از مرغوب‌ترین خرماها در کشور را تولید میکند که از آن جمله ربی و مضافتی است و با ایجاد زیرساخت‌ها در این زمینه توسعه صادرات این محصول استراتژیک را ایجاد کنیم.
انتهای پیام/ج30

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد