پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

سفربه سرزمین مکران – 7 ؛ توپ و کتوک سازه هایی که معرف معماری منط

 

 سفربه سرزمین مکران – 7 ؛ توپ و کتوک سازه هایی که معرف معماری منطقه اند

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان :آ پارتمان سازی بلای جانمان شده و دیگر از معماری های بر اساس عقل و منطق و آب و هوایمان خبری نیست. در شهرهایمان با وجود آنکه در اکثر آنها ردی از زلزله وجود دارد اما همه در حال نماکاری با شیشه هستند و ساختمان هایی می سازند که نمی دانم عمرش چقدر است و ماحصل زندگی در آنها چه خواهد بود؟

ادامه مطلب ...

موسیقی سیستان و بلوچستان در آستانه فراموشی است

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان : شیرمحمد اسپندار با اعلام این مطلب به خبرنگار مهر گفت: اوایل انقلاب موسیقی سیستان و بلوچستان به خوبی معرفی می شد و من به همراه ماشاءالله بامری(نوازنده تنبورک و خواننده) مدام در حال اجرای برنامه بودیم. همین موضوع باعث می شد تا حداقل فرهنگ شنیداری مردم بلوچ غنی مانده و همچنان گوش مردم این منطقه با موسیقی آشنا باشد.

 
ادامه مطلب ...

بمـپــور در گـذر زمـان

بمـپــور در گـذر زمـان

تالیف :  محمد علیم آچاک

سرگذشت تاریخی بمپور،حماسه پهلوانی ها ، شجاعت ورنجهای دردناک قومی است که ناچاراتسلیم سربی می شدند که ازلوله تفنگ حکام زورگو بیرون  می آمد،سرگذشت غم انگیزحکامی است که جز درد ورنج چیز دیگری برای اخلافشان بجانگذاشتتند وداستان طغیان سردارانی است که ازدارالملکشان" قلعه بن پهل" سرزمینی وسیع رابانفوذ مادی ومعنوی خود اداره می کردندو بالاخره  بمپور در گذر زمان داستان رشد حق شناسی ، ملیت دوستی ، ایران خواهی ، تعلق  و تعهد قوم بلوچ به این سرزمین است 

ادامه مطلب ...

واردات 58 هزارتن گوشت مرغ به استان

 واردات 58 هزارتن گوشت مرغ به استان

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان :معاون بهبود دامی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: سالانه 58 هزار تن گوشت مرغ و 27 هزار تن تخم مرغ مورد نیاز مردم این استان از سایر استانها تامین می شود.

به گزارش ایرنا، 'قربانعلی موحدنیا' روز چهارشنبه در پنجاه و هشتمین کمیته فنی اصلاح نژاد مرغ بومی کشور در چابهار افزود: واحدهای مرغداری این استان تنها تامین کننده 30 درصد از نیاز سیستان و بلوچستان هستند.

ادامه مطلب ...

جشنواره استانی غذای سالم با خرما در ایرانشهر برگزار می شود

 جشنواره استانی غذای سالم با خرما در ایرانشهر برگزار می شود

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان :سرپرست مرکز بهداشت ایرانشهر گفت: 27 بهمن ماه جاری نخستین جشنواره استانی غذای سالم و سنتی برگرفته از خرما در این شهرستان برگزار می شود.

احمد بامری در زاهدان، اظهار داشت: جشنواره غذای سالم و سنتی برگرفته از خرما با هدف جذب سرمایه گذار در زمینه تولید، معرفی انواع مختلف این محصول و ارتقاء دانش تغذیه با خرما بین مردم جامعه در ایرانشهر برگزار می شود.

ادامه مطلب ...

گوان(goan)

با سلام

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان :نمی دونستم برای این پست چه عنوانی انتخاب کنم برای همین عنوان رو بلوچی نوشتم

در بلوچستان درختی است به نام درخت گوان(goan) که به جرات میشه گفت بهترین و پر استفاده ترین درخت در شمال و مرکز بلوچستان ,  البته در دوران قدیم این درخت استفاده بیشتری داشته

نباید فراموش کنیم که خشک سالی هم تاثیراتی به روی این درختا داشته , اما موضوع جالب اینکه که با وجود این که چندین ساله که خشک سالی زمین های این منطقه رو بی آب و علف کرده

باز هم این درخت ها مقاومت کردن و خوشبختانه هنوز هم خیلی ها شون سالمن

برای مشاهده بقیه عکس ها به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه مطلب ...

صنایع دستی سیستان و بلوچستان، جایگاه خود را از دست داده است

 

صنایع دستی سیستان و بلوچستان، جایگاه خود را از دست داده است

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان :زهرا رهدار: صنایع دستی یا همان هنرهای دستی در سیستان و بلوچستان بیانگر چهره و نمادی از زندگی مردمان پرتلاش این استان تاریخی است که در رنگ ها و نقش ها و در هنرهایی همچون سوزن دوزی، گلیم و قالی بافی مفهوم می یابد، صنایعی که در این منطقه بیشتر به صورت سنتی و توسط زنان تولید می شود.


 

ادامه مطلب ...

استان سیستان و بلوچستان و توسعه صنعت

 

استان سیستان و بلوچستان و توسعه صنعت 

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان :استان سیستان و بلوچستان با مرکزیت زاهدان با وسعتی حدود 181758 کیلومتر مربع، 4/11 درصد از مساحت کل کشور را تشکیل داده و از پهناورترین استان های کشور می باشد، که با قرار گرفتن در بین 25 درجه و 3 دقیقه تا 31 درجه و 27 دقیقه عرض شمالی از خط استوا و 58 درجه و 50 دقیقه تا 63 درجه و 21 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ، از نظر جمعیتی از کم تراکم ترین استان های کشور است. این استان براساس تقسیمات سال 85 شامل 10 شهرستان می باشد: ایرانشهر، چابهار، خاش، زابل، زاهدان، زهک، سراوان، سرباز، کنارک، نیک شهر. همچنین این استان پهناور از 40 بخش و 32 شهر تشکیل گردیده‌است...

ادامه مطلب ...

مهاجرتهای روستایی و علل و پیامدهای آن؛ نمونه: استان سیستان و بلو

 

مهاجرتهای روستایی و علل و پیامدهای آن؛ نمونه: استان سیستان و بلوچستان

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان :اصولا افزایش طبیعی جمعیت و در واقع رشد عرضه نیروی کار درنواحی روستایی بیشتر از نواحی شهری است؛ این امر باعث شده که بهره دهی روستایی کاهش یابد و تفاوت درآمدهای روستایی و شهری بیش از پیش معنا دارشود و در نتیجه برشتاب مهاجرت به شهرها افزوده گردد.

ادامه مطلب ...

داستان میر حمل هوت

 داستان میر حمل هوت 

 پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستانسال 875 هجری قمری برابر با1453 میلادی وقتی که سلطان محمد فاتح پادشاه عثمانی، امپراتوری روم شرقی را برانداخت و بندر قسطنطنیه را به تصرف خود در آورد، به سبب نفوذ و تسلط ترکان بر قسمت شرقی دریای مدیرتارنه، آسیای صغیر و شام راه تجارت بین اروپا و آسیا بسته شد و بازرگانان ونیزی و پرتغالی که با کالاهای کشورهای آسیایی به ویژه هندوستان علاقه داشتند، ناچار به فکر افتادند که راه دیگری برای رسیدن به هندوستان پیدا کنند.

ادامه مطلب ...

آشنایی با دست آفریده های زنان و مردان سیستان و بلوچستان

آشنایی با دست آفریده های زنان و مردان سیستان و بلوچستان
پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان: _ صنایع دستی منحصربفرد خطه کویری سیستان و بلوچستان نمونه ای از آثار بر جای مانده از تمدنی کهن است که هنرمند، نقش جان و دل را بر پارچه و سفال می زند و به علاقه مندان پیشکش می کند.
به گزارش ایرنا، از دیرباز اقتصاد و معیشت مردم این دیار بر پایه کشاورزی و دامداری استوار بوده است اما مردان به فراخور فرصتهای پیش آمده به بافتن حصیر و سبد، تهیه ابزار و مصالح کار و حتی ساختن سفالهایی چون "کلپورگان" مبادرت می ورزیدند تا قدری از مایحتاج زندگیشان را تامین کنند.   
 

.  

ادامه مطلب ...

کشته شدن پنج تبعه ایرانی

در پاکستان پنج تن از اتباع جمهوری اسلامی در شهر تربت ایالت بلوچستان هدف تیراندازی افراد مسلح ناشناس قرار گرفته و کشته شدند.به گزارش شبکه خبری صداقت، برخی از پایگاه های خبری پاکستان از جمله آی آر وای شامگاه دیشب در گزارشی اعلام کردند پنج تن از اتباع جمهوری اسلامی در شهر تربت ایالت بلوچستان این کشور هدف...

انفجار در خط انتقال گاز پاکستان

انفجار در خط انتقال گاز پاکستان
سیاسی انفجار بمب در خط انتقال گاز در پاکستان باعث قطع ارسال گاز به چند شهر در جنوب غرب این کشور شد .به گزارش واحد مرکزی افراد ناشناس با کار گذاشتن بمب در امتداد خط انتقال گاز در حومه شهر دیره جمالی خان در ایالت بلوچستان پاکستان آن را منهدم کردند .در پی این انفجار ، ارسال گاز مناطق شهری و روستایی در دیره جمالی خان ،نصیر آباد ، بولان و جهل مگسی قطع شده است .
شبکه خبری دنیا در پاکستان به نقل از مقامات محلی اعلام کرد از یک ماه گذشته تاکنون حمله به خطوط لوله انتقال گاز در مناطق مختلف ایالت بلوچستان پاکستان افزایش یافته است .یک گروه مسلح در پاکستان مسئولیت این حملات را برعهده گرفته است .

قصه فیلم «خاک و آتش»

مبارزه «جی اند» در خاک و آتش

چهارشنبه 27 بهمن ماه سال 1389

 

اولین عکس‌ها از بازی میترا حجار و فریبرز عرب‌نیا در خاک و آتش | HiPersian.com

 

قصه فیلم «خاک و آتش»
قصه فیلم «خاک و آتش» به وقایع ۹۰ سال قبل برمی‌گردد که انگلیسی‌ها از مسیر هندوستان به ایران وارد می‌شوند و به بهانه احداث خطوط راه ‌آهن و تلگراف…

اولین عکس ها از بازی میترا حجار و فریبرز عرب نیا در خاک و آتش

قصه فیلم «خاک و آتش» به وقایع ۹۰ سال قبل برمی گردد که انگلیسی ها از مسیر هندوستان به ایران وارد می شوند و به بهانه احداث خطوط راه آهن و تلگراف…

فیلمبرداری فیلمبرداری فیلم سینمایی «خاک و آتش» به کارگردانی مهدی صباغ زاده که به ایران ۹۰ سال قبل و تجاوز انگلیس می پردازد، در تخت رستم شهریار ادامه دارد.

«محمد قهرمانی» مدیر عامل مؤسسه فرهنگی هنری شهید آوینی در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فارس اظهار داشت: فیلمبرداری در شهرک دفاع مقدس و کاخ سعدآباد به اتمام رسید و گروه اکنون در تخت رستم شهریار مستقر هستند و فیلمبرداری در این منطقه ادامه دارد.

ادامه مطلب ...

فیلم خاک و آتش

فیلم خاک و آتش

چهارشنبه 27 بهمن ماه سال 1389

  

"خاک و آتش" 

قصه فیلم خاک و آتش در سال ۱۹۱۶میلادی می‌گذرد و داستان مبارزات مردم سیستان و بلوچستان را در برابر استعمار انگلیس در سال‌های جنگ جهانی اول روایت می‌کند.کلنل کیت و نیروهای زیر نظر او به بهانه خط تلگراف به منطقه می‌آیند اما جی‌اند (فریبرز عرب‌نیا) و یارانش به رهبری ملافقیر علی در برابر کلنل و افراد او ایستادگی می‌کنند.دراین فیلم چهره واقعی این مردم؛ نجیب و شریف و غیرت مند و مبارز نشان داده شده است. به هرحال در فیلم «خاک و آتش» فردی به نام «جی اند» در زمانی که  بلوچستان در اشغال انگلیس بوده است به مبارزه برمی خیزد. «جی اند» با هدفی مقدس بود و تحت رهبری یک روحانی در مقابل اشغالگران قیام و آنان را متحمل خسارات سنگینی می کند.خاک و آتش" فیلمی داستان گو با ساختاری حرفه ای و کلاسیک است که جذابیت های ویژه خودش را دارد.


ادامه مطلب ...

زبان بلوچی

 

 

 زبان بلوچی

محمدانور میهن دوست

 

واقعا خیلی درد انگیز و اسفناک است که با جوانانی از ملت بلوچ بر میخوریم که هیچ نمیتوانند با زبان مادریشان سخن گویند، جوانانی که برای یادگیری زبان مادریشان باید بعد از 20 سالگی سعی و تلاش نمایند و باز هم نتوانند به نحو احسن از عهده تکلم به زبان مادریشان بر آیند و حتی وقتی به برخی از آنها میگویم چرا به زبان بلوچی حرف نمی زنید در پاسخ چیزی میگویند که واقعا برای یک ملت که دارای زبان مستقلی است مایه تاسف و تعجب میباشد آنها میگویند زبان بلوچی یک زبان عقب افتاده است این جوانان از سخن گفتن به زبان مادریشان احساس شرم میکنند از ابراز کلام با زبان خدادادیشان خجالت میکشند چرا ؟

آیا با زبان خود حرف زدن شرم دارد ؟
آیا شما از آنچه خدا به شما داده ناراحت هستید؟
آیا نه اینکه ما ملتی هستیم و باید زبان خود را داشته باشیم؟

ادامه مطلب ...

نیاد

Love Gift by Firenzesca [Game Over]

 

نیاد

آ په سری سودایی هم نیاد نکنت مارا

زانان که گلین شیرین فرهاد  نکنت ما را

بید چه تیی نیادانی نودانی تماها دوست

هچ پیمین گم و اندوه برباد نکنت ما را

نودان په منا گریتگ ماه مهگرا هم گپتگ

هانل بلے گران نازین هچ یاد نکنت ما را

من زند وتی بکشات په داد و دهش انگت

ڈکّالا تیی شهرے کس راد  نکنت ما را

تیی کهرے قضایا چه مے سر مان مسیتا کپت

په سهبے نمازا هم کس پاد نکنت ما را

ای بی وسی انت زندے گڈی دم و پاسانی

وهدی مان وتی لوگا کس سیاد نکنت ما را

کپتان چه دلان هنچوش بد نامان مان تیی شهرا

دلدار کسی سودا په واد نکنت ما را

جبار دلدار - کنارک 

آخرین مهلت

  داستان کوتاه

آخرین مهلت
نوشته:صدیق حسین زاده

همیشه وقتی از مشکلات و پیچ و خم ها ی زندگی به تنگ می آمدم ، سراغ پنجره کوچک چوبی اتاق خشتی مان می رفتم پنجره  رو به رودخانه ای باز می شد که ‌دو  اطراف آن  را نخلستان گرفته بود و  وقتی نور آفتاب بر  آبی که از وسط رودخانه می گذشت می تابید  آب نه چندان شفاف و زلال رودخانه بطور خیلی حیرت آوری از هر آبی شفاف تر و زلال تر جلوه می کرد.

این پنجره ، رودخانه با نخل های اطرافش تصویری بسیار زیبا از طبیعت خلق می کردند و  من حاضر نبودم آن را حتی با تابلوی نقاشی مونالیزا یا  لبخند ژوکوند شاهکار لئوناردو داوینچی هنرمند

ادامه مطلب ...

شگیم همسایه هیچان

 

بلوچستان :روستای شگیم با داشتن جاذبه های فراوان طبیعی، گردشگری و تاریخی و یکی از مناطق دیدنی شهرستان نیکشهر است.

این روستا به فاصله 28 کیلومتری شمال مرکز شهرستان نیکشهر واقع شده است از دو راهی روستای هیچان تا روستای شگیم 12 کیلومتر است یعنی از جاده ترانزیت چابهار-نیکشهر- ایرانشهر به میلک زابل 12 کیلومتر فاصله دارد.

ادامه مطلب ...

( بلوچۓ ریشَگ )

 
( بلوچۓ ریشَگ )

 بلوچی هر بلوچۓ   ٹهل  وُ   شان إنت

بلوچی   مئ  شمئ    ماتی    زُبان إنت


بلوچی   هر  بلوچۓ  نام   وُ   ننگ ءُ

بلوچی  مئ   شمئ   نام   وُ  نشان إنت


ادامه مطلب ...

قومیت در ایران با تاکید بر قوم بلوچ - بخش اول

  
قومیت در ایران با تاکید بر قوم بلوچ - بخش اول

مقدمه:

        تنوع اقوام تشکیل دهنده ایران به نحوی است که اطلاق واژه­ های «کثیرالقوم» و یا «جامعه ی چندقومی» به آن چندان غیرواقعی نمی­باشد.

        ملت ایران و الگوی فرهنگی، قومی حاکم بر این ملت­ همانند فرش­ های مشهور و چشم­ نواز و نفیس ایرانی است. که شهرتی جهانی دارد. همانگونه که یک فرش ترکیبی از نقوش و رنگ­ های الوان، منظم، به هم پیوسته و پر مفهوم است که صرفاً درکنار یکدیگر هویت و معنا پیدا می­کنند. وهر یک از آنها به تنهایی بی­ معنا و بی ارزش هستند. ملت ایران نیز الگوی پیچیده­ای متشکل از گروه­های قومی ،زبانی، مذهبی و نژادی می­باشد که در کنار یکدیگر هویت یافته و در جهان شناخته می­شوند.

       

ادامه مطلب ...

بلوچستان درعهد پهلوی قسمت دوم

 ابشار زیبای شندوک واقع در شگیم بالا

 بلوچستان درعهد پهلوی قسمت دوم  

عبدالکریم بلوچ

 

اینک پیش از پرداختن به قسمت دوم مطالبی را که در قسمت اول مطالعه فرمودید وادامه دارد بین سالهای 1308 و1309 شمسی اتفاق افتاده یعنی تا ان زمان هنوز  حکومت پهلوی دراکثر نقاط بلوچستان تسلط پیدا نکرده بود فقط در شهرهای بزرگ مثل خاش پهره سراوان و تنها نیروهای نظامی بود که در این شهرها مستقرشده بودند.

ادامه مطلب ...

من چے گُشاں منی وطن کجام جاوراں سر ِانت

 

من چے گُشاں منی وطن کجام جاوراں سر ِانت 
کہ برات براتے دُژمن انت،چوحونواریں رستر ِانت
نیں زانت ءُ زانگے ادءَ ، نیں شھمیں وانگے ادءَ
بہ بیت پہ راجء َ دلگمیگ نہ گنداں دانگے اد ءَ
چہ قیامت ءَ چہ پسرا بگند گُشے چو محشر ِانت
اِے چرس ءُ تریاک ءُ شراب اشاں کُتگ چاگرد خراب
نہ سرپدانت پہ وت بدانت کہ لیک انت کنٹگاں گلا ب

ادامه مطلب ...

ترانگ ءِ شهکـَوْر

Good Bye until Tomorrow - Sunset in De Haan Belgium by Batikart.


علی بخش دشتیاری

                                       ترانگ ءِ شهکـَوْر

چنڈیت چادر ءَ سیاهیں شپ
روچ چو نگرهی مانشانیت
شپدرنگ ءَ بج انت آزاور
چیزے گوں کپرکیں بالاں

ادامه مطلب ...

ملا رگام واشیءُ سردار سید خان / شاعرءُ حاکمءِ جیڑه

عبدالوهاب ایران نژاد:                                                 

اهدیگیں زمانگاں شاعر چو مروچیگیں دورءِ روزنامه نگارءُ دانشوراں حاکمءُ بادشاه اِش نقد کتگ یا ساڑ اِتگ اَنت مردمانی توار چه شاعرءِ دپءَ درآتکگ گڑا الّم اِنت حاکمءِ توصیف ءُ تعریف کنوکاں دادءُ دهشت گپتگ ءُ حاکم ءِ ایر جنوکءُ منتقداں مدام حاکمانی بیمءُ پاتراپانی آماچ بیتگ اَنت ءُ بازینے همے راهءَ وتی هیشی سر هم باهینتگ.


ادامه مطلب ...

زبان مردم بلوچ: زبان بلوچی

زبان مردم بلوچ: زبان بلوچی

مهمترین زبان جنوب شرقی ایران، زبان بلوچی (Balochi Language) است. زبان بلوچی از گروه زبان‏های ایرانی است (گروه زبان‏های ایرانی خود از گروه زبان‏های هند و ایرانی و گروه زبان‏های هند و ایرانی از گروه اصلی و بزرگ زبان‏های هند و اروپایی هستند). زبان بلوچی از جهت ساختار قدیمی و دست نخورده بسیاری از لغات این زبان، یکی از مهمترین زبان‏های ایرانی است.

زبان بلوچی با زبان و تلفظ پهلوی اشکانی و پهلوی اوایل ساسانی ارتباط نزدیکی دارد. زیرا که بر اثر سختی رفت و آمد در تمام قرون گذشته و عدم آمیختگی و آمیختگی کم با دیگر زبان‏ها، گویش‏ها و لهجه‏ها، صورت اصلی کلمات و لغات اصیل را نگاه داشته است.

ادامه مطلب ...

همه خوابند ! بیداری نیست؟

 

 

 همه خوابند ! بیداری نیست؟

کار فرهنگی نیاز به آدم با فرهنگ دارد منظورم کسی که واقعاْ با جان و دل در  

این را ه قدم یگذارد و و قتی مشکل و سختی در پیش او آمد بتواند محکم تر از همیشه گامهایش را بردارد و این البته علاقه می خواهد و تلاش برا ی رسیدن به هدف که متاسفانه در شهر من نه انگیزه هست و نه هدف و این ما را برای آینده نگران کرده و شاید اگر اینگونه جلو برویم دیگر آینده ای  نخواهد بود که برایش نارحت باشیم و فرسایش افکار کنیم .

ادامه مطلب ...

مردی در پهره ماهها می خوابد

 

مردی در پهره ماهها می خوابد

 

        مصاحبه :  

«بنده نورمحمد سپاهی فرزندجان محمدشصت وپنج ساله ومتولددامن هستم وشغلم کشاورزی می باشد.ده فرزنددارم .چهاردختروشش پسرکه دوفرزندازیک زن و هشت فرزنداززن دیگرهستند.

      بعضی هامی گویندمن شش ماه خواب هستم وشش ماه دیگر بیدار. اما این چنین نیست امسال زیادخوابیده ام این خواب من چهارماه طول کشیده است وقبل ازماه رمضان بیدارشده ام.

     

 

ادامه مطلب ...

روزهای هفته به زبان بلوچی

                                     

 

شنبه / گنجی
یک شنبہ / جتی
دوشنبہ / مولمُ
سہ شنبہ / سوب

چھارشنبہ / ساکم
پنج شنبہ / شِکر
جمعہ / آدینگ

------------------------------------------------
January
/ سپّان / بھمنFebruary / انساک / اسفندMarch / دیموشان /فروردینApril / دار درنز / اردیبهشتMay / کرّا / خردادJune / لیپ / تیرJuly / شاهیگان /مردادAugust / توشان /شهریورSeptember /اِیراھت/ مهرOctober /تاکریچان/ آبانNovember / تاموران/ آذرDecember / گوشان/ دی

گفت‌وگو با مترجم آثار صادق هدایت به زبان بلوچی.


تصویر


گفتگو از مسعود لقمان
انجمن پژوهشی ایرانشهر (iranshahr.org)

«مولابخش رئیسی» -داستان‌نویس و مترجم چابهاری- را در یک تعمیرگاه لوازم الکترونیکی دیدم. آرام و مغموم، مشغول کار روی رادیویی بود که برای تعمیر پیش او آورده بودند. سلامی گفتم، نگاهی انداخت؛ چشمان نافذ و گیرایش فهمید از چه رو پیشش آمده‌ام. به زبان بلوچی با من خوش‎وبش کرد. سخنمان به سرعت گل انداخت؛ چراکه وجوه اشتراک بسیار بود و افتراق اندک. خواستم از خودش بیشتر بگوید. گفت که در سال ۱۳۴۸ خورشیدی در روستای دستکند زاده شده، اما در چابهار رشد کرده است.
ادامه مطلب ...

دستور زبان فارسی به بلوچی, بلوچی به فارسی 'به انضمام واژه‌نامه'

دستور زبان فارسی به بلوچی, بلوچی به فارسی 'به انضمام واژه‌نامه'

جمعه 22 بهمن ماه سال 1389

 


دستور زبان فارسی به بلوچی, بلوچی به فارسی 'به انضمام واژه‌نامه'
نگارنده در این کتاب کوشیده است براساس ویژگی‌های مشترک زبان بلوچی و فارسی, مختصات دستوری زبان بلوچی را با مثال‌ها و شواهد متعدد این زبان تشریح نماید . مصدر, انواع فعل, ضمایر, قیدها, انواع اسم, نقش‌های اسم, انواع حروف و وندها موضوعات اصلی کتاب هستند که گاه تمرین‌هایی برای مخاطبان نیز درج گردیده است . بخش پایانی کتاب, شامل واژه‌نامه بلوچی (گویش سرحد و مکران) به فارسی است .

ادامه مطلب ...

از بین رفتن زبان بلوچی

بلوچی منی و تئی شهدین زبان انت - بلوچی اصل پرهنگ و دوام انت

بلوچان گون بلوچی آشکار انت - بلوچان بی بلوچی زیان و گار انت!!

 

از بین رفتن زبان بلوچی

واقعا جای تاسف است که قشر تحصیل کرده ما با بچه هایشان به زبان بلوچی صحبت نمیکنند و از روز اول به فرزندان شان بی اهمیت بودن زبان مادریشان را تلقین میکننداخیرا در بعضی از خانواده های بلوچ و به قول معروف امروزی ! شاهد مرگ زبان بلوچی که در واقع هویت ملی بلوچ می باشد هستیم .

ادامه مطلب ...

بالکانیزاسیون» سیاستی استعماری در بلوچستان

بالکانیزاسیون» سیاستی استعماری در بلوچستان


     ● نویسنده: نادر - تکمیل همایون

● منبع: روزنامه - اعتماد ملی - تاریخ شمسی نشر 22/03/1387    

در پی اقدامات کشورهای غربی در فروپاشاندن امپراتوری عثمانی و جنگ‌های بالکان در سال‌های 13-1912 مسیحی، سرزمین وسیع و تاریخی بالکان به چندین کشور با نام‌های گوناگون تقسیم شد و یکپارچگی گذشته آنچنان از میان برداشته شد که گاه ساکنان سابق منطقه به بهانه‌های مختلف سیاسی و غیرسیاسی رویاروی یکدیگر هم قرار گرفتند. این امر تاریخی در علوم سیاسی موجد واژه جدیدی شد به‌عنوان «بالکانیزاسیون» Balkanisation یعنی تکه‌تکه کردن یک سرزمین تاریخی و فرهنگی کشورسازی‌های استعماری در سراسر جهان به‌ویژه در قاره‌های آسیا و آفریقا که آمادگی‌های سنتی حکومتی هم داشته‌اند.


ادامه مطلب ...

ادبیات داستانی قوم بلوچ

 

Balochi Paintings... By Sima Sardar Zahi

ادبیات داستانی قوم بلوچ

به نقل ار اشر ف سربازی

 شخصی بنام نیار خوس یکی از مورخین انگلیسی مینویسد که       
 ادبیات داستانی قوم بلوچ علیرغم نداشتن مطالب مکتوب سینه به سینه نقل شده  است و
قوم بلوچ همواره در نگه داشتن اسطوره های قومی و فرهنگی کوشا بوده و نسبت به ترویج ادبیات داستانی- حماسی ،عشقی، ادبیات کودکان از پای ننشسته است. غنای ادبیات بلوچ در اشعار حماسی نیز جایگاه ویژه ای دارد. داستانهای عاشقانه شی مرید و هانی - عزت و میروک - له له و گراناز - ماهک و جانل ار اینگونه اند
 

ادامه مطلب ...

بچءبدل بیت ٬بلی براتء بدل نبیت

بچءبدل بیت ٬بلی براتء بدل نبیت

بجای فرزند فرزندی متولد می شود ولی بجای برادر برادری گیر نمی آید.

مبنای این ضرب المثل را اینگونه نقل کرده اند که دو برادر ٬در یک کشتی همسفر بودند. یکی از آن دو زن و فرزندان را نیز همراه بود و کشتی آنها دچار مشکل شد. ناخدای کشتی برای اینکه همه غرق نشوند٬ دستور داد تا یکی از سرنشینان را باید در آب بیندازند.برادری که زن و فرزندانش همراه وی بودند بدون فوت وقت یکی از پسران خود را به آب انداخت.

ادامه مطلب ...

معرفی محوطه باستانی سهر دامب

 

 معرفی محوطه باستانی سهر دامب

محوطه باستانی سهر دامب در   شهر نال و 35 کیلومتری  خضدار  قرار گرفته است . خضدار  مرکز ایالت جهلاوان  بلوچستان بوده  که از شمال  و شمال غرب به سراوان(  در بلوچستان پاکستان  و شامل مرتفعات کوه هربویی  ، قلات و کویته )    از جنوب به  ایالت لس و از شرق به  کوچ و گنداوا و از غرب به مکران محدود است 

ادامه مطلب ...

نیم نگاهی به ارزشهای قومی در آموزش و پرورش

 

نیم نگاهی به ارزشهای قومی در آموزش و پرورش  

صدیق حسین زاده

وزارت آموزش و پرورش در کشور ما به عنوان  بزرگترین سازمان دولتی چه از نظر پرسنلی و چه از نظر حجم کار شناخته می شود ، سازمانی که  در آن همه  مردم  به نحوی حضور و دخالت دارند.در این بین اقلیت ها نیز بخش عظیمی از بدنه آموزش و پرورش را تشکیل می دهند و هر یک از اقلیت ها دارای زبان ، دین ، فرهنگ و  ارزشهای مربوط به خود هستند همانطور که  قانون اساسی اقلیت ها را ارج نهاده  باید مسئولین و متولیان در آموزش و پرورش نیز به آن اهمیت دهند و به آن اهتمام ورزند ،

ادامه مطلب ...

نیکشهر ، سرباز و جدال بر سر صندلی جدید مجلس

 

نیکشهر ، سرباز  و جدال بر سر صندلی جدید مجلس 

صدیق حسین زاده

صندلی جدید ، باز هم قرار است بر تعداد نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی اضافه شود ، طبق اصل 64  قانون اساسی از تاریخ همه پرسی سال 1368 پس از هر ده سال با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی ، جغرافیائی و نظایر آن حداکثر بیست نفر نماینده می تواند بر تعداد آنها اضافه شود ، در حال حاضر مجلس 290 نماینده دارد و قرار است در ده سال دوم پس از سال 1368 این تعداد به 310  نفر برسند.

ادامه مطلب ...

دیدگانی مومیں دل / غنی پهوال

                   

 

او منی تَبد آزگیں تُنّءِ
زنزروکیں ارمانءُ واهگانی
نیلیں آزمانءَ        بے گُمانءَ
ازل چیریں اشرارانی تُلّیں ماه!!
خیال گوازیں کلکشانانی 1

 

ادامه مطلب ...

واکنش شدید مردم بنت نسبت به ادغام این بخش با فنوج

 

واکنش شدید مردم بنت نسبت به ادغام این بخش با فنوج

روزدرآ (رودرآتک) :در یک نامه سرگشاده توسط مردم بنت صورت گرفت:

استاندار محترم سیستان و بلوچستان در استانداری تحت مدیریت حضرتعالی مصلحت جایگزین واقعیت شده است

در پی ارائه طرح ادغام بخش بنت،لاشار و فنوج به یک شهرستان بنام مکران و با مرکزیت فنوج، مردم بخش بنت در یک نامه سرگشاده خطاب به استاندار استان سیستان و بلوچستان واکنش نشان دادند.

ادامه مطلب ...

موسیقی سرحدی بلوچستان (زاهدان)

 

دانلود موزیک بلوچی با صدای زنگشاهی  

  

موسیقی سرحدی بلوچستان (زاهدان)
آواز:موسی زنگشاهی

 

دین محمد زنگشاهی، نوازنده موسیقی سیستان و بلوچستان معتقد است که مردم سیستان و بلوچستان از موسیقی به‌شدت استقبال می‌کنند. نوازنده سازهای بنجو، رباب، قیچک و دهلک که در کشورهایی همچون فرانسه، آلمان، هلند، ترکیه، مالزی و پاکستان کنسرت داشته‌است از بی‌توجهی مسئولان گله‌مند است:«موسیقی محلی ایران در اکثر نقاط دنیا با استقبال مواجه شده و مورد احترام است اما متأسفانه در اینجا جوانان ما را به سمت موسیقی بی‌هویت غرب سوق می‌دهند.» 

زنگشاهی درباره برخی مشکلات موسیقی به سال‌های دور اشاره دارد: «‌4سال قبل کنسرتی در سیستان و بلوچستان داشتیم و از آن زمان به بعد هیچ برنامه دیگری در این منطقه برگزار نکرده‌ایم. همین که هنرمندان محلی در مناطق خودشان نتوانند برنامه اجرا کنند بسیار عجیب است. علاوه بر آن بسیاری از اساتید موسیقی محلی سن و سال زیادی دارند و با توجه به عمری زحمت‌کشیدن در این راه وضع معیشتی مناسبی ندارند. همین موضوع باعث می‌شود تا جوان‌ترها از عاقبت موسیقی محلی بترسند.»

ادامه مطلب ...

حکایت قوم بلوچ

 

 

یادم هست ؛ پیشتر ، مطلبی نوشته بودم از بلوچستان و کوچ بلوچ ها به این سرزمین. بعد از آن بود که سیل تهدیدها و توهین ها سرازیر شد و من ماندم که چه گفته ام؟ وقتی دیگر در سایت دوستی که مطلبی نوشته بود از این باب، نظری دادم و دنباله ی آن نظر، باز متتبعان قریحه نواز، تاریـخ نخوانده ، گـویی تـاریخ از سـر نوشتند. برخـی از قـدمـت هـزاران ساله ی بلوچ هـا در مـکران می گفتند و برخی، آن را سرزمین ازلی قوم بلوچ می دانستند.

ادامه مطلب ...

گفتگو با محمود زند مقدم، حکایت بلوچستان و مردمان بلوچ در راوی آد

گفتگو با محمود زند مقدم، حکایت بلوچستان و مردمان بلوچ در راوی آد

چهارشنبه 29 دی ماه سال 1389

 

Binder1-50 (2)-last.jpg

گفتگو با محمود زند مقدم، حکایت بلوچستان و مردمان بلوچ در راوی آدم های سه قران و صناری

فکوهی

پژمان موسوی

 

«

زمانه ای که کمتر کسی اساسا مدرکی مشابه با او در اختیار داشت،ترجیح داد تا به جای پست و مقام،راه بلوچستان را در پیش گیرد و با کوششی مثال زدنی،یکی از برجسته ترین تک نگاری های اجتماعی را به رشته تحریر در آورد.دکتر محمود زند مقدم بلوچ شناس پیشگام ایرانی سخن بسیار دارد:سخنانی که سرچشمه اش شناختی عمیق از مردمان و مختصات خاص بلوچستان است و این شناخت تام و تمام نه یک تعارف بلکه واقعیتی است که ریشه اش به عجین بودن زندگی او با بلوچستان بر می گردد.اینک اما در خانه ی کوچک اما پر مهرش در درکه ی تهران،دردمند و گله مند است:گله مند از آنانی که بدون کوچکترین شناختی از روحیات مردم منطقه برای آنها تصمیم می گیرند و دردمند از انتشاراتی که مدتهاست چاپ جلد ششم «حکایت بلوچ» را به تاخیر انداخته است.

ادامه مطلب ...

Ma Dar Atkagen Balochen - Enkelabi Sot


Ma Dar Atkagen Balochen - Enkelabi Sot

خبر فوری: شهرستان جدید مکران در بلوچستان

 

خبر فوری: شهرستان جدید مکران در بلوچستان

به گزارش روزدرآ  :با ارائه مقدمات طرح تصویب شهرستان مکران توسط استانداری استان سیستان و بلوچستان به مجلس شورای اسلامی، تلاش ها جهت تصویب این شهرستان پیشنهادی در بلوچستان، تشدید یافت.مقدمات ارائه این طرح به مجلس شورای اسلامی در حالی صورت می گیرد که مدت هاست واکنش منفی مردم بخش بنت را در پی داشته و مردم این بخش از ادغام دو بخش بنت و فنوج به شهرستان جدید مکران با مرکزیت فنوج مخالفت می ورزند .

ادامه مطلب ...

از دفتر نفرین شده شورا، تا پست رویایی شهرداری

از دفتر نفرین شده شورا، تا پست رویایی شهرداری

روز درآ :بیش از اینکه عملکردشان در کانون توجه و قضاوت قرار گیرد، این بار هم مثل دوره قبل خود آنها هستند که خبرساز می شوند،نه تنها در شهرستان، بلکه در استان و شاید هم در کشور.انگار که جنگ و جدل ها پایانی ندارد.همه چشمها خیره شده اند تا آنها را بینند و اعمال مبارکشان را بر زبان بیاورند و همه گوش ها تمایل به شنیدن اخبار غیر قابل انتشارشان را دارند.اگر نیکشهری هستید و یا هم استانی، مطمئناً درست حدس زده باشید که روی سخن ما با این بزرگواران است، از دفتر نفرین شده شورا گرفته تا پست رویایی شهرداری نیکشهر!!! شاید برای عده ای این پست و مقام ها رویایی باشد و برای طالبان آینده شورا و شهرداری با مشاهده اوضاع و احوال کنونی؛ نفرین شده و نحس.

ادامه مطلب ...

نقد روز: شبکه هامون و توسل به تقلید کورکورانه از رسانه ملی

 

 

روز درآ :فقر مخاطب شبکه هامون را متوسل به تقلید کورکورانه از برنامه های رسانه ملی نمود رسانه ای که همچنان با فقر شدید مخاطب مواجه گشته و عدم خلاقیت در برنامه سازی ، عدم استفاده از جوانان مستعد ، نادیده گرفتن پتانسیل های منطقه و بی محتوا بودن برنامه های تولیدی مهمترین عامل این امر می باشند. سالها بود که خلع یک رسانه تصویری در میان دیگر رسانه های استان احساس می شد، تا اینکه مسئولین نوید راه اندازی شبکه ای استانی را دادند و این موجی از شادی ، امید و دلگرمی را در دل مردم استان ایجاد نمود.

ادامه مطلب ...