پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

موسیقی سرحدی بلوچستان (زاهدان)

 

دانلود موزیک بلوچی با صدای زنگشاهی  

  

موسیقی سرحدی بلوچستان (زاهدان)
آواز:موسی زنگشاهی

 

دین محمد زنگشاهی، نوازنده موسیقی سیستان و بلوچستان معتقد است که مردم سیستان و بلوچستان از موسیقی به‌شدت استقبال می‌کنند. نوازنده سازهای بنجو، رباب، قیچک و دهلک که در کشورهایی همچون فرانسه، آلمان، هلند، ترکیه، مالزی و پاکستان کنسرت داشته‌است از بی‌توجهی مسئولان گله‌مند است:«موسیقی محلی ایران در اکثر نقاط دنیا با استقبال مواجه شده و مورد احترام است اما متأسفانه در اینجا جوانان ما را به سمت موسیقی بی‌هویت غرب سوق می‌دهند.» 

زنگشاهی درباره برخی مشکلات موسیقی به سال‌های دور اشاره دارد: «‌4سال قبل کنسرتی در سیستان و بلوچستان داشتیم و از آن زمان به بعد هیچ برنامه دیگری در این منطقه برگزار نکرده‌ایم. همین که هنرمندان محلی در مناطق خودشان نتوانند برنامه اجرا کنند بسیار عجیب است. علاوه بر آن بسیاری از اساتید موسیقی محلی سن و سال زیادی دارند و با توجه به عمری زحمت‌کشیدن در این راه وضع معیشتی مناسبی ندارند. همین موضوع باعث می‌شود تا جوان‌ترها از عاقبت موسیقی محلی بترسند.»

زنگشاهی موسیقی محلی و مقامی را مانند طلای 24‌عیار می‌داند و معتقد است که باید خودمان برای هنر ارزش قائل شویم تا دیگران هم ارزش قائل شوند: «تا حدود 13 – 12‌سال قبل مسئولان برای موسیقی محلی ارزش بسیاری قائل می‌شدند اما حالا دیگر تنها نامی از موسیقی محلی- مقامی باقی مانده است. برگزاری هر چند سال یک‌بار برخی جشنواره‌ها با عنوان موسیقی محلی، فقط برای چند روز، اساتید موسیقی محلی را دور هم جمع می‌کند و برگه‌های گزارشی را به نام موسیقی محلی پر می‌کند اما به‌صورت ریشه‌ای به مشکلی از مشکلات این بخش توجهی نمی‌شود.» 

نظرات 1 + ارسال نظر
فاروق پنج‌شنبه 13 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:51 ق.ظ

لذت بردم فتبارک الله دین محمد زنکیشاهی از افتخارات موسیقی بلوچی هستند .و نعمتی هستند که خداوند کریم به ان دیار هدیه فرمودند. مخالفان موسیقی بدانند و اگاه باشند که صور اسرافیل در اخر الزمان نیز خود نوعی موسیقی است. مردم فهیم استان قدر دین محمد و شیرمحمد اسپندار را بدانند. طنین موسیقی بلوچستان در سیما روح در کالبد میدمد و ما را به ایران و دنیا معرفی میکند. ما حرف برای گفتن زیاد داریم که یکی همین موسیقی بلوچی است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد