پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

نیکشهر ، سرباز و جدال بر سر صندلی جدید مجلس

 

نیکشهر ، سرباز  و جدال بر سر صندلی جدید مجلس 

صدیق حسین زاده

صندلی جدید ، باز هم قرار است بر تعداد نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی اضافه شود ، طبق اصل 64  قانون اساسی از تاریخ همه پرسی سال 1368 پس از هر ده سال با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی ، جغرافیائی و نظایر آن حداکثر بیست نفر نماینده می تواند بر تعداد آنها اضافه شود ، در حال حاضر مجلس 290 نماینده دارد و قرار است در ده سال دوم پس از سال 1368 این تعداد به 310  نفر برسند.

مردم نیکشهر سالها بود در انتظار چنین روزی بودند تا خود را از زیر سایه دو شهر همجوار یعنی ایرانشهر در شمال و چابهار در جنوب بیرون بکشند و نماینده ای مستقل در مجلس شورای اسلامی داشته باشند ، گویا این انتظار در حال پایان بود ، اما بر خلاف آنچه مردم انتظارش را می کشیدند قرار شده نیکشهر دوباره زیر سایه بماند ولی این بار زیر سایه شهرستانی تازه تاسیس به نام سرباز ، و چنین شده که در ماههای گذشته این بحث بیش از همه در میان مردم ، بزرگان ، روحانیت  و در جلسات رسمی و غیر رسمی مطرح شود و باعث پریشانی اذهان عمومی در شهرستان همیشه آرام نیکشهر شده است.

 البته باید به این نکته مهم اشاره کرد که شاید نیکشهر جزو معدود شهرهایی باشد که دو نماینده در مجلس دارد , محمد قیوم دهقانی در بخش های لاشار ، بنت و فنوج و دیگر نماینده شهرستان یعقوب جدگال که نماینده بخش های مرکزی و قصرقند است ، ولی با وجود تقسیم شهرستان در دو حوزه انتخابیه و به نوعی تقسیم شدن موانع و مشکلات، همیشه به دلیل اینکه قسمتی از شهرستان در حوزه انتخابیه چابهار قرار داشته و قسمتی دیگر در ایرانشهر، به نوعی شهرستان نیکشهر فدای این دو شهر شده است و همیشه نمایندگان این دو شهر نیکشهر را در مرحله دوم برنامه های خود قرار داده اند .

به گفته یعقوب جدگال نماینده مردم چابهار، سه طرح برای نحوه چینش این حوزه انتخابیه جدید پیشنهاد شده است ، طرح اول اینکه نیکشهر و سرباز  با مرکزیت سرباز یک حوزه انتخابیه را تشکیل بدهند ، دوم ؛ بخش های پیشین و جکیگور سرباز با بخش های مرکزی و قصرقند نیکشهر یک حوزه باشند و طرح سوم مستقل بودن شهرستان نیکشهر است .

 از شواهد و قرائن این طور به نظر می آید طرح اول و اینکه نیکشهر در دوه نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی شاخه فرعی شهرستان سرباز شود قوی تر است  و از گوشه و کنار شنیده می شود مجلسیان بر این طرح بیشتر نظر دارند  و البته در این میان نام شخص محمد قیوم دهقانی نماینده مردم ایرانشهر بیشتر بر سر زبانهاست. وی اصالتاً اهل سرباز است و تلاش  دارد زادگاهش در اولویت قرار گیرد ، ولی آقای دهقانی نباید فراموش کنند همانقدر که نماینده ایرانشهر ، دلگان و سرباز است به همان اندازه نیز نماینده نیکشهر هم هست و مردم این شهرستان در بخش های لاشار، بنت و فنوج به وی رأی داده اند ، پس بهتر است ایشان مردم همه حوزه انتخابیه خود را به یک چشم بنگرند و  بجای مسامحه و مصالحه ،  بدنبال احقاق حقوق مردم نیکشهر باشند و شهر را در راه رسیدن به جایگاهی که لایق آن است یاری دهند.

البته علت اینکه شهرستان نیکشهر  با210 هزار نفر جمعیت و حدود 23 هزار  کیلومتر مربع وسعت و موقعیت خوب جغرافیایی چرا باید شاخه فرعی شهرستان سرباز باشد نا معلوم است! ، اگر شهرستان  سرباز و نیکشهر را با هم مقایسه کنیم می بینیم نیکشهر در جمعیت ، وسعت و چه از نظر تاریخی بسیار فراتر از سرباز است و تصمیم گیرندگان به این  نکته مهم توجه نکرده اند وقتی دو شهرستان را به لحاظ سیاسی به هم وصل می کنند به تاریخ و گذشته آن دو شهر نیز باید توجه داشت این دو شهر از گذشته تا به حال در مراوده های سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی چگونه بوده اند؟ چطور می شود بدون در نظر گرفتن این مسائل بسیار مهم و حائز اهمیت دو شهرستان  را با هم وصل کرد.  مردم نیکشهر بر این باورند اگر قرار است شاخه فرعی سرباز باشند همان بهتر زیر سایه چابهار بمانند چون هم از لحاظ فرهنگی و هم از نظر اقتصادی به هم نزدیکتر هستند.

با این اوصاف باید قبول کرد نیکشهر در سالهای اخیر متحول شده و رشد خوبی بخصوص در آموزش عالی  داشته و خود را به عنوان شهری با توانایی صدور افراد تحصیل کرده و توانمند به دیگر شهرهای استان معرفی کرده است به طوری که هم اکنون فقط حدود 3000 دانشجو در خود نیکشهر و در دو دانشگاه پیام نور و آزاد مشغول به تحصیل می باشند . با توجه به  افتتاح و راه اندازی  جاده ترانزیت کالا که از نیکشهر نیز  می گذرد  موقعیت آن  به مراتب بهتر هم  می شود ، علاوه بر این  با توجه به آب و هوایی که در نیمه دوم سال در شهرستان وجود دارد و  با استفاده از فرهنگ ها ، هنرها ، غذاها ، بافت سنتی موجود می تواند به یکی از قطب های گردشگری استان مبدل شود و با استعدادهای موجود در منطقه این مهم دور از انتظار نیست.  

http://gedroziya.blogfa.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد