پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

بچءبدل بیت ٬بلی براتء بدل نبیت

بچءبدل بیت ٬بلی براتء بدل نبیت

بجای فرزند فرزندی متولد می شود ولی بجای برادر برادری گیر نمی آید.

مبنای این ضرب المثل را اینگونه نقل کرده اند که دو برادر ٬در یک کشتی همسفر بودند. یکی از آن دو زن و فرزندان را نیز همراه بود و کشتی آنها دچار مشکل شد. ناخدای کشتی برای اینکه همه غرق نشوند٬ دستور داد تا یکی از سرنشینان را باید در آب بیندازند.برادری که زن و فرزندانش همراه وی بودند بدون فوت وقت یکی از پسران خود را به آب انداخت.

همسرش وقتی چنین دید !به شوهرش اعتراض کرد و گفت:چرا برادرت را به دریا نمی اندازی؟! در ادامه راه ناخدا باز هم فریاد زد:یک نفر دیگر را به آب بیندازید ! و آن مرد بجای اینکه برادرش را به آب بیندازد پسر دوم خود را به آب انداخت وباز با مخالفت شدید همسرش روبرو شد.برای سومین بار باز هم ناخدا داد زد که تا مقصد چیزی نمانده .یک نفر دیگر را به آب بیندازیم!همسر مرد لرزه به اندامش افتاد که خواهی نخواهی نوبت اوست و شوهرش همین کار را کردتا به ساحل رسیدند.ناخدا پی کار خود و آن دو برادر هم پی کار و روزگار خود رفتند.

برادری که زن و فرزندان خود را از دست داده بوددوباره ازدواج کرد و صاحب چند پسر شد٬ وی برای دیدن زن و فرزندان برادر عزیز خود نزد او رفت .برادر وی غذای مفصلی تهیه کرد و از آنان پذیرایی نمود. وقتی مشغول خوردن غذا بودند برادری که فرزندان خود را فدای برادر خود کرده بود خندید و گفت:اگر تو را به آب می انداختم برادری گیرم نمی آمد ٬ولی بجای زن و فرزندانم صاحب زن و فرزند هستم.  

http://www.kanooneiranshahr.blogfa.com/post-4.aspx

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد