پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

استان سیستان و بلوچستان و توسعه صنعت

 

استان سیستان و بلوچستان و توسعه صنعت 

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان :استان سیستان و بلوچستان با مرکزیت زاهدان با وسعتی حدود 181758 کیلومتر مربع، 4/11 درصد از مساحت کل کشور را تشکیل داده و از پهناورترین استان های کشور می باشد، که با قرار گرفتن در بین 25 درجه و 3 دقیقه تا 31 درجه و 27 دقیقه عرض شمالی از خط استوا و 58 درجه و 50 دقیقه تا 63 درجه و 21 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ، از نظر جمعیتی از کم تراکم ترین استان های کشور است. این استان براساس تقسیمات سال 85 شامل 10 شهرستان می باشد: ایرانشهر، چابهار، خاش، زابل، زاهدان، زهک، سراوان، سرباز، کنارک، نیک شهر. همچنین این استان پهناور از 40 بخش و 32 شهر تشکیل گردیده‌است...

این استان از شمال به خراسان و کشور افغانستان، از شرق به کشورهای پاکستان و افغانستان، از جنوب به دریای عمان و از مغرب به استان های کرمان و هرمزگان محدود می شود. شمال استان، نگینی است برآمده از آبرفت های رودخانه هیرمند، که بزرگ ترین دریاچه آب شیرین جهان را در خویش جای داده است. کوه خواجه تنها پشته بلندی می باشد که در منطقه مسطح سیستان خود نمایی نموده و نزد اهالی از قداستی خاص برخوردار است. دشت سیستان که در گروه اقلیم بیابانی میانه قرار دارد، بارشی کمتر از 65 میلی متر را در سال دریافت می کند و میزان تبخیر در آن به بیش از 5000 میلی متر می رسد. این شرایط در مجموع باعث خشکی فیزیکی شدید محیط بوده و در سالهایی که میزان ورودی آب رودخانه هیرمند کاهش می یابد، خشکسالی های مخرب توسعه پیدا می کند. شریان حیاتی منطقه یعنی هیرمند نوسانات سالیانه قابل ملاحظه ای را نشان می دهد. وزش بادهای 120 روزه که از اواخر بهار تا پایان تابستان می وزد در تشدید نیاز و خشکی محیط موثر است. 

 

 

جنوب استان نیز صدفی است که وسعت متنوع اش را با دریای عمان گره زده است. این وادی دارای طبیعتی کوهستانی  می باشد. مناطق جنوبی استان با توجه به مجاورت با دریای عمان و بهره گیری از بادهای موسمی اقلیم متفاوتی دارند. بالا بودن میانگین دما و پایین بودن نوسانات آن از مشخصه های اساسی اقلیم منطقه است. با توجه به پایین بودن نزولات جوی و عدم وجود منابع برفی کوهستانی اکثر جریانات رودخانه ای، موقتی و فصلی بوده و در بخش وسیعی از استان منابع محدود آب های زیر زمینی تنها امکانات تامین آب محسوب می شوند. وجود مخروط آتشفشانی تفتان با 3941 متر ارتفاع در شمال بلوچستان مرکزی، شرایط اقلیمی متنوع و جالبی را فراهم آورده است. وسعت استان و تنوع آب و هوایی ،موجب بروز تنوع در پوشش گیاهی و غنای منابع طبیعی تجدید شونده گردیده است. حدود 55 درصد از کل مساحت استان معادل 000/250/10 هکتار را مراتع در برگرفته است که 300 هزار هکتار مراتع خوب، 750 هزار هکتار مراتع متوسط و 2/9 میلیون هکتار مراتع فقیر و خیلی فقیر می باشد. وجود تالاب هامون و امکان تولید علوفه نی و بونی در سطح 000/150 هکتار با تولید متوسط حداقل 6 تن در هکتار علوفه خشک ( در مواقع غیر خشکسالی ) از سرمایه های مهم منطقه به شمار می رود. در استان بیش از 1200 گونه گیاهی که حدود 70 گونه آن دارای ارزش دارویی و صنعتی می باشد شناخته شده است. از جمله می توان گونه های کهور، کنار، بنه، بادام، جش و گز روغن را نام برد. مساحت جنگل های استان که عمدتاً نیمه متراکم و کم تراکم هستند قریب به یک میلیون هکتار می باشد. همچنین حدود 3/6 میلیون هکتار را بیابان و شنزار در بر گرفته است.

نقاط دیدنی  استان عبارتند از:ارگ کوه خواجه، بازار زاهدان، درخت مکرزن، دریاچه هامون، دهانه غلامان، زیارتگاه مرتضی‌علی، عمارت قدیمی پست چابهار، قلعه پرتغالی‌ها، قلعه تیس،قلعه رستم،قلعه سب،قلعه سه کوهه، قلعه ناصری، سنگ‌نگاره‌های کوه نگاران، بازار منطقه آزاد چابهار، موزه ایرانشهر،موزه چابهار،میل نادری توفیقات کسب شده طی سنوات اخیر، از جمله در تنظیم برنامه های جامع و فرانگر بویژه تدوین برنامه توسعه انسانی، توجه به زیربناها، بالا رفتن نرخ با سوادی، تحکیم وحدت، جلب مشارکت عمومی به عنوان یکی از ارکان نظام، افزایش ضریب امنیتی، تقویت احساس خودی و خودباوری و اثرات ماندگار آن بر سطح فرهنگ عمومی و اجتماعی، برگ زرینی است که در تاریخ استان ثبت شده و نوید بخش آینده ای درخشان می باشد.امروز استان در فضایی مملو از آرامش برای نیل به اهداف عالیه، نیازمند توجه همه دست اندرکاران دلسوز و مردم عزیز بوده، آماده است پذیرای دوست داران ایران اسلامی باشد. 

 

جمعیت
بر اساس آخرین سرشماری نفوس ومسکن سال در سال 1385، استان سیستان و بلوچستان دارای جمعیتی معادل 2405742 نفر می باشد . که 4/3 در صد از جمعیت کل کشور را به خود اختصاص می دهد و از این تعداد معادل 1193198 نفر را جمعیت شهری و 1206547 نفر را جمعیت روستایی شامل می شوند و 5997 نفر غیرساکن می باشند. و از این تعداد 1221240 نفر از جمعیت را مردان و 1184502 نفر از جمعیت را زنان تشکیل می دهند و 296940 نفر از آنان را جوانان 24 – 20 ساله تشکیل می دهند.

وضعیت شهرک ها، مجتمع ها و نواحی صنعتی استان
اینک شمار شهرک ها و نواحی صنعتی استان به21 شهرک و ناحیه صنعتی رسیده است که با امکانات زیربنائی مناسب ومجهز و در گستره ای به مساحت چهار هزار وسی و هفت و نیم هکتار با اخذ اسناد مالکیت قانونی استقرار یافته وباید گفت در این میان تعداد شهرک های صنعتی فعال استان به 13 شهرک با مساحت 3897 هکتار رسیده است که به شدت در انتظار همت استوار اشتغال آفرینان است .
تعداد یکهزار و 444 قرارداد با ارزش سرمایه گذاری 2000 میلیارد ریال و ظرفیت اشتغال 13 هزارو 370 نفر منعقد شده و تا کنون 414 واحد با ارزش سرمایه گذاری 700 هزار میلیون ریال و اشتغال زایی شش هزارو 144 نفر در شهرک های صنعتی استان به بهره برداری رسیده است.

مجتمع های کار گاهی : شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان در کنار ایجاد امکانات زیربنائی و بستر سازی برای صنعت گران استان از سال 77 شروع به ساخت واحدهای کارگاهی در شهرک های صنعتی استان برای کم کردن مشکلات صنعتگران وانتقال واحدهای صنعتی آلاینده به محدوده غیر مسکونی شهرها نموده است.  

 


هم اکنون این استان دارای شش مجتمع کارگاهی است که این مجتمع های کارگاهی 96 واحد کارگاهی را در خود جای داده اند. لازم به ذکر است تاکنون تعداد ی از ا ین واحد ها پس از خاتمه کارهای ساختمانی و فراهم نمودن امکانات زیربنایی مانند آب و برق جهت واحدهای مزبور بر اساس قیمت تمام شده بصورت 30% نقد و 70% طی اقساط 30 ماهه به متقاضیان واگذار شده اند .محل استقرار این واحد های کارگاهی در شهرکهای صنعتی زاهدان- کارگاهی، ایرانشهر وکنارک است.

نواحی صنعتی: به اعتبار مصوبه هیئت محترم وزیران مبنی بر واگذاری نواحی صنعتی به شرکت شهرکهای صنعتی استانها تعداد 8 ناحیه صنعتی به مجموعه شهرکهای صنعتی استان اضافه شده و عملیات اجرائی طرح توسعه دو ناحیه صنعتی زهک – فاز 2 و سوران فاز 2 نیز در دست اقدام است که باید گفت : مجموع نواحی صنعتی مورد نظر به ده ناحیه صنعتی خواهد رسید .
بدون تردیداقدامات مهم و موثری تاکنون در شهرکهای صنعتی استان انجام شده است .مضاف بر اینکه این اقدامات در مدت تصدی گری دکتر احمدی نژاد رییس جمهور محبوب با توجه به تدابیر اندیشمندانه ایشان روند چشمگیر و فزاینده ای طی کرده است. که ماحصل تمامی این تلاشها سبب شد تا شرکت شهرکهای سیستان و بلو چستان بتواند در سال 85 رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص دهد. شایان ذکر است میزان واگذاری زمین، ایجاد، تکمیل و به بهره برداری رساندن تاسیسات و زیر ساختها برخی از شاخصه های دستیابی به این رتبه غرور آفرین به شمار می رود.
قابل ذکر است که هم اکنون حدود 50 درصد از واحد های تولیدی همچنین 50 درصد از اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت استان مربوط به شهرک های صنعتی سیستان و بلو چستان است .ایجاد شهرک های صنعتی نیاز به انجام پروژه های بزرگی چون : مکانیابی نقشه برداری تسطیح ، زیر سازی ، آسفالت ، جدول گذاری ، انتقال و توزیع آب ، برق ، تلفن ، شبکه روشنایی ، زیبا سازی و فضای سبز ، ایجاد تصفیه خانه های فاضلاب ،امکانات رفاهی و غیره دارد که اکنون به حول قوه الهی شاهد انجام شدن صدها پروژه از این قبیل در شهرکهای صنعتی استان هستیم .همچنین در راستای ارتقاء جایگاه علمی صنایع کوچک و به روز نمودن اطلاعات علمی تولید کنندگان و صنعتگران با علوم روز دنیا ، این شرکت با تلاش و کوشش پرسنل خود و در راستای اهداف سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی دست به اقدامات جدیدی زده است که باید اهم آنان اشاره کوتاهی کرد.

1 ـ ایجاد مجتمع خدمات فن آوری و کسب و کار در شهرک صنعتی زاهدان میر جاوه (یکی ازهشت مرکز موجود در شهرکهای صنعتی کشور)
شرکت شهرک های صنعتی استان این مرکز را به منظور پشتیبانی از واحدهای تولیدی در زمینه توسعه صنعتی، ارتقاع سطح کیفی صنایع و خدمات و ارتقاء توان علمی و تخصصی مدیران واحدهای صنعتی ، شرکت شهرکهای صنعتی استان سیستان و بلوچستان این مرکز را ایجاد کرده است. مرکز خدماتی فناوری کسب و کاربا مساحت 330 متر مربع و با امکانات آب و برق و تلفن و ارتباط اینترنتی از طریق خطوط E1 و wireless در شهرک صنعتی زاهدان جاده میرجاوه به بهره برداری رسیده است.
2 ـ ایجاد سه مرکز آموزشی فنی حرفه ای در شهرکهای صنعتی استان
3 ـ  راه اندازی سیستم یکپارچه مدیریتی MIS درساختمان اداری شرکت به منظور کاهش زمان مراودات اداری مراجعین محترم
4 ـ ایجاد مرکز ISP پر قدرت جهت راه اندازی خط اینترنتی برای استفاده کارشناسان و متخصصین شاغل درواحد های تولیدی
5 ـ نصب دوربینهای مدار بسته بی سیم در شهرکهای صنعتی برای کنترل دقیق امنیت شهرک
6 ـ ایجاد کتابخانه تخصصی
7 ـ برگزاری کلاسهای آموزشی مورد نیاز پرسنل و کارگران شهرکهای صنعتی
8 - برگزاری تورهای علمی و صنعتی

واحد های به بهره برداری رسیده در شهرکهای صنعتی به تفکیک گروه 

اکنون شرکت شهرک های صنعتی استان در آرمان اخیر خود به کمک دستهای پر قدرت کارآفرینان و کارکنان همدل و مصمم و شریف، در اندیشه وعمل ، پیوندی دقیق وعمیق ، بین دارندگان دانش فنی و صاحبان اندیشه های کار ساز و جدید ، دانشگاهیان را به ساحت صنعت و صنعتگران را به کانونهای دانش و معرفت خواهد برد تااز این ترکیب و تشکل نوین ، کیفیت و کمیت تولید را برای ورود به بازارهای وسیع ودقیق ، بیرون از مرزهای کشور ودر صحنه جهانی آماده کند .
نگاه جدید در سیاستگذاری های شرکت شهرک های صنعتی –  دقیق تر دیدن بهتر شنیدن و سریع تر عمل کردن است و ناگزیر در پی یاران و همکاران و دل آورانی هستیم که برای سربلندی و اقتدار این استان و سرتاسر ایران به شدت احساس مسئولیت و همدلی نمایند .

 


سند راهبردی شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلو چستان تدوین شد
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلو چستان گفت: سند راهبردی شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلو چستان با استفاده از مبانی علمی و تخصصی تدوین شد. مهندس  محمد یعقوبی ‌اظهار داشت:این سند  می تواند در برنامه ریزی های توسعة صنعت  استان موثر واقع شود. وی افزود:‌ فرآیند مدیریت استراتژیک، هنر و علم تدوین، اجرا و ارزیابی تصمیمات وظیفه ای چند گانه ای است که شرکت را قادر می سازد به هدفهای بلند مدت خود دست یابد .
او ادامه داد: مقصود از تدوین استراتژی عبارتست از تدوین مامورت شرکت، شناسائی عواملی که در محیط خارجی شرکت را تهدید می کنند یا فرصتهایی را به وجود می آورند. رییس هیات مدیره شرکت شهرک های صنعتی استان اضافه کرد: شناسایی نقاط  قوت و ضعف داخلی شرکت ، تعیین هدف های بلند مدت ، در نظر گرفتن استراتژی های گوناگون و انتخاب استراتژی های خاص جهت ادامه فعالیت ها ، برنامه ریزی استراتژیک به شرکت این امکان را می دهد که به شیوه ای خلاق و نوآور عمل نماید و افق آینده خود را ترسیم کند .
مهندس یعقوبی بیان کرد:‌این شیوه شرکت را صاحب ابتکار عمل نموده و فعالیت هایش را به گونه ای تنظیم می نماید که بتواند اعمال نفوذ نماید و بدین گونه سرنوشت خود را رقم بزند و آینده را تحت کنترل درآورد . وی خاطر نشان کرد: این شیوه به شرکت کمک می کند که از روشی منظم تر، معقول تر و منطقی تر راه ها یا گزینه های استراتژیک را انتخاب نماید و بدین گونه استراتژی های بهتری را تدوین نماید.

او گفت:‌علی رغم عمر کوتاه شرکت شهرک های صنعتی استان و جوان بودنش کارهای صورت گرفته در شهرک های صنعتی استان بسیار بزرگ و ستودنی است که می تواند باعث جذب سرمایه گذار در استان باشد. او ادامه داد: سیستان و بلو چستان از ظرفیت ها و پتانسیل های بالایی برخوردار است که با تشخیص به موقع و درست آنها می توان تهدید ها را به فرصت های تبدیل کرد.
رییس هیات مدیره شرکت شهرک های صنعتی استان خاطر نشان کرد:‌ حمایت از سرمایه گذاری و تکریم ارباب رجوع در شهرک های صنعتی از برنامه های جدی شمرده می شود. 

صادرات گمرکات سیستان و بلوچستان افزایش یافت 
ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون صادرات گمرکات این استان با 35 درصد رشد از نظر وزن درمقایسه با مدت مشابه پارسال روبرو بوده است.   
ابوالفضل اکبرپور اظهار داشت: این میزان صادرات از نظر ارزش 23 درصد کاهش داشته است. وی افزود: امسال 58 هزار و 146 تن کالا به ارزش 32 میلیون و 878 هزار و 607 دلار از سیستان و بلوچستان صادر شده است. او ادامه داد: همچنین از دیگر گمرکات کشور طی دو هزار و 68 فقره اظهار نامه های گمرکی 116 هزار و 23 تن به ارزش 45 میلیون و 451 هزار و 737 دلار از مرزهای استان به خارج از کشور صادر شده است. مدیر کل گمرک زاهدان عمده اقلام صادراتی به کشورهای همسایه سیستان و بلوچستان را، آهن قراضه، میوه های خشک،قیر، پتروشیمی، زیره، روغن، گریس، مواد غذایی و صنعتی اعلام کرد.
اکبر پور همچنین بیان کرد: در این مدت نیز 196 هزار و 525 تن کالا طی یک هزار و 495 فقره اظهار نامه به ارزش 178 میلیون و 598 هزار و 43 دلار از این گمرکات وارد کشور شده است. وی افزود: این میزان واردات با افزایش 15 درصدی در وزن و دو درصدی در ارزش روبرو بوده است. اکبرپور عمده کالاهای وارداتی را لوازم یدکی خودرو،خودروی پروتن، کالاهای صنعتی و خانگی، چای قرمز، زرد چوبه و شکر خام اعلام کرد.

رشد 70 درصدی صادرات و واردات در بازارچه مرزی هیرمند
رئیس بازراچه مرزی میلک هیرمند گفت: ارزش صادرات در بازارچه مرزی هیرمند در سه ماهه امسال از رشد 70 درصدی برخوردار بوده است.مهدی بازگیراظهار داشت: میزان صادرات در سه ماهه سال‌ جاری به ارزش ریالی 7 میلیون دلار و ارزش وزنی 13 هزار تن کالا بوده است. وی میزان واردات از بازارچه مرزی هیرمند را 2 هزار و 500 راس دام زنده از نوع گاو به ارزش وزنی 680 هزار کیلوگرم و به ارزش 550 هزار دلار و ارزش ریالی 5 میلیارد ریال عنوان کرد.
رئیس بازارچه مرزی میلک هیرمند گفت: واردات کالا از این بازارچه نسبت به سال گذشته 871 درصد افزایش داشته است که عمده دلیل این افزایش ایجاد دیوار مرزی در طول مرز سیستان است. بازگیر در ادامه با بیان اینکه جریانات و ناامنی‌های اخیر هیچ گونه تاثیری در میزان صادرات و واردات از این بازراچه مرزی نداشته است، افزود: در منطقه سیستان امنیت برقرار بوده به طوری که میزان صادرات و واردات در این بازارچه از رشد 70 درصدی برخوردار است.
وی گفت: صادرات و واردات از بازارچه مرزی هیرمند به تمام استان‌های کشور انجام می‌شود که استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، اصفهان و شهرهای استان سیستان و بلوچستان از مهم‌ترین استان‌ها در امر صادرات و واردات هستند.
رئیس بازراچه مرزی میلک هیرمند افزود: اقلام عمده‌ای که از این بازارچه صادر می‌شود مواد غذایی، مصالح ساختمانی، انواع پلاستیک، فرش ماشینی، آهن‌آلات و تره‌بار است.
بازگیر از مسئولان بازارچه‌های مرزی استان خواست تا تسهیلاتی برای پایین آوردن تعرفه‌ها فراهم کرده و عوارض گمرکی را نیز کاهش دهند تا در مخارج و مایحتاج مردم منطقه تامین و اشتغال‌زایی بهتری در منطقه به وجود آید.
وی تصریح کرد: در زمینه واردات میوه‌های گرمسیری مشکلات بسیار زیادی وجود دارد که امیدواریم با همت مسئولان ذی‌ربط این مشکلات برطرف شود.  

 

رشد صادرات از بازارچه مرزی میلک   
سیزده هزار تن کالا به ارزش هفت میلیون دلار در سه ماهه اول امسال از بازارچه مرزی میلک شهرستان هیرمند به افغانستان صادر شده است. رئیس بازارچه مرزی میلک با اشاره به اینکه این میزان صاد رات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 158درصد رشد داشته است گفت :با اجرای طرح صادرات سیمان از طریق این بازارچه که از اسفند ماه سال گذشته آغاز شده است تاکنون سیزده هزار تن سیمان از شهرهای خاش/ قاین /سبزوار وکرمان به ارزش یک میلیون ونهصد هزار دلار به کشور افغانستان صادر شده است بازگیر همچنین واردات دام از بازارچه مرزی میلک در سه ماهه اول امسال را دوهزار وپانصد راس به ارزش 550هزار دلار اعلام کرد وگفت :اجرای طرح های امنیتی از جمله احداث دیوار مرزی واستفاده قانونمند از تجارت در این منطقه نقش بسزایی در صادرات و واردات کالا از این بازارچه مرزی داشته است . 

صادرات خرمای استان به 12 کشور  
خرمای  سیستان وبلوچستان هم اکنون به 12 کشور جهان صادر می شود .حسن پور رئیس سازمان بازرگانی استان در جلسه ستاد خرما با بیان این مطلب گفت خرمای استان به کشورهای عربی ،آسیای میانه وچند کشور اروپائی صادر می شود وی میزان صادرات خرمااز سیستان وبلوچستان به خارج از کشور رادر سال گذشته بیش از 15هزار تن عنوان کرد وگفت:سالانه 167هزارتن خرما در استان تولید می شود رئیس سازمان بازرگانی استان با اشاره به پرداخت 100درصد هزینه حمل خرما به کشورهای خارجی توسط این سازمان گفت :تاکنون 50 میلیارد ریال تسهیلات برای تولید کنندگان وصاحبان صنایع وابسته وصادر کنندگان اختصاص یافته است مبارکی معاون پشتیبانی وتوسعه منابع انسانی استاندارد هم در این جلسه بسته بندی ،ایجاد صنایع فراوری ،حضور تولید کنندگان در نمایشگاه های بین المللی وعرضه محصول در نمایشگاه رایکی از نیازهای صنعت خرمای استان عنوان کرد وی گفت :هم اکنون در استان 4کارخانه فراوری وبسته بندی خرما فعال است وتاپایان سال 4کارخانه دیگر نیز فعالیت خود را اغاز خواهد کرد وی افزود :واحدهای تولیدی استان برای فراوری وبسته بندی خرما باید از تکنولوژی جدید استفاده کنند تا بتوانند به بازارهای جهانی راه یابند . سیستان وبلوچستان یکی از استان های خرماخیز کشور است که مقام اول رادر سطح زیر کشت و رتبه دوم را از لحاظ میزان تولید در کشور داراست.

آغاز طرح ارزیابی بنگاه های اقتصادی زود بازده 
هزار و635 میلیارد تومان اعتبارات ویژه بنگاه های اقتصادی زود بازده تاکنون به سیستان وبلوچستان اختصاص داده شده است. رئیس سازمان کار وامور اجتماعی سیستان وبلوچستان در جلسه توجیهی پرسشگران طرح ارزیابی بنگاههای اقتصادی زود بازده گفت :این مبلغ از سال 84 تاکنون به استان اختصاص داده شده است عرب کنگان افزود: در مجموع  3 سال گذشته واجرایی شدن این طرح 418 میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.
وی همچنین از آغاز طرح ارزیابی بنگاه های اقتصادی زود بازده از27 تیر ماه در سیستان وبلوچستان خبر داد و گفت این طرح با هدف سهولت در پرداخت یارانه تسهیلات وشناسایی مشکلات اجتماعی بنگاه ها اجرا می شود.


طرحهای سرمایه گذاری دارای مزیت دراستان:
زمینه های سرمایه گذاری در استان سیستان و بلوچستان بسیار گسترده و متنوع می باشند بطوریکه تنگناها و محدودیتهای توسعه استان در بخشهای مختلف را با برنامه ریزی و سیاست گذاری اصولی  می توان کمتر و کم اثرتر نمائیم .
 لذا با توجه به اولویت ها در حال حاضر می توان مهمترین طرحهای سرمایه گذاری دارای مزیت و مورد نیاز استان را به صورت زیر احصاء نمود.
1.   طرحها ی فرآوری وصنایع تبدبلی محصولات کشاورزی نظیرخرما،با توجه به میزان بالای تولیدات  استانی در این زمینه، و با اولویت صنایع بسته بندی خرما مطابق تقاضای بازارهای جهانی.
2.   صنایع تبدیلی و بسته بندی جالیزات و مر کبات و موز در مناطق سرباز و چابهار.
3.   تولید غذای آبزیان وصنایع تبدیلی وفرآورده های ماهی ومیگو
4.   طرحهای فرآوری معدنی نظیرکروم،آنتیموان،مس،آهک صنعتی وساختمانی،کاشی و سرامیک مواد ساینده،فرآورده های نسوز و تولید شیشه، سیمان و کلینکر، انواع آجر.
5.   طرحهای وابسته به صنعت خودرو از قبیل مونتاژ و تولید قطعات خودرو و موتورسیکلت از اولویت برخوردار است.
6.   طرحهای تولید شناور و کشتی های سبک و لنجهای فایبر گلاس و پیشرفته، تعمیر کشتی و تولید قایق های تندرو.
7.   صنایع تبدیلی دام وایجاد کشتارگاه صنعتی دام و طیور در مناطق جنوبی استان(بسته بندی گوشت-پودر گوشت، پودر خون،ژلاتین، چرم و سالامبورو مصنوعات و فراورده های چرمی).
8.   صنایع تبدیلی شیر و فرآورده های لبنی.
9.   نوشابه های غیر الکلی.
10.  سرد خانه های زیر صفر و بالای صفر و تونل انجماد.
11.  تولید پاکت سیمان با وجود کارخانه سیمان خاش و در دست اجرا بودن چهارکارخانه دیگر در سطح  استان.
12.  صنایع داروئی –تولید سرم و لوازم پزشکی و آرایشی.
13.  تولید و مونتاژ ماشین آلات سنگین، راه سازی و معدنی .
14.  احداث پالایشگاه نفت در چابهار با ظرفیت زیر 300 هزار بشکه در روز.
15.  پروژه خطوط انتقال گاز از عسلویه به سطح استان .
16.  احداث خط راه اهن کریدور شمال-جنوب به طول 1600 کیلومتر.
17.  صنایع پتروشیمی در جوار خط انتقال گاز .
18.  اجرهای نسوز آندالوزیتی (مولایت).
19.  گرانیت برو تولید مصنوعات گرانیتی و مرمریت.
20.  استخراج و فرآوری تالک، گارنت، آندالوزیت و سیلیس.
21.  تولید ظروف شیشه ای اوپال.
22.  فرآوری و کار خانه سولفات مس.
23.  استحصال اکسید منیزیم ازآب دریا.
24.  پر عیار سازی کرومیت.
25.  کائولن شوئی.
26.  تولید کارخانجات چینی،سرامیک و کاشی در خاش و ایرانشهر و زاهدان.
27.  ایجاد مجتمع های توریستی وتفریحی و گردشگری درچابهار ، ایرانشهر ، زابل و خاش.
28.  ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و آلومینیومی.
29.  احداث بیمارستان های فوق تخصصی در زاهدان و زابل.
30.  تولید آبگرمکن خورشیدی با توجه به موقعیت جغرافیائی استان و مناطق همجوار.
31.  طرحهائی نظیر نوشابه سازی،سیگارت سازی، تورماهیگیری و روغن کشی و تصفیه شکر با توجه به نیاز منطقه و با در نظر گرفتن صادرات به کشورهای همسایه.
32.  تولید قارچ صدفی با فن آوری مناسب صنعتی.
33.  تولید کابلهای برق و صنایع الکتریکی.
34.  احداث و راه اندازی شرکت های بزرگ حمل و نقل بین المللی و ترانزیت.

ظرفیتها وتوانمندیهای استان سیستان و بلوچستان (مزیت های نسبی منطقه)
1- موقعیت جغرافیایی ویژه و مناسب استان به لحاظ همجواری باکشورهای افغانستان وپاکستان (برخورداری از 1100 کیلومتر مرز خاکی با کشور های پاکستان وافغانستان و 300 کیلومتر مرز ساحلی در کنار دریای عمان) .
2- دسترسی به آبهای آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز وامکان ارتباط باکشورهای شرق آسیا ، شبه قاره هند ، شیخ نشینهای عربی وبازارهای آفریقائی
3- شرایط ممتاز استان برای تصدی نقش در بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا و آسیای مرکزی با آبهای شرقی وجنوبی و شاخ  آفریقا.
4- اقلیم مناسب کشت محصولات سود آور صادراتی (خرما،مرکبات، موز ،انبه )،دشتهای هموار و اراضی مستعد در شمال و جنوب استان و وجود امکانات توسعه و ایجاد صنایع تبدیلی وابسته به محصولات کشاورزی دراستان ازجمله بسته بندی خرما ، تولیدقند مایع ازشیره خرما وتولید خوراک دام ازضایعات وهسته خرما .
5- وجود منابع غنی دریائی و آبزیان و اراضی و اقلیم مناسب درسواحل جنوبی برای توسعه فعالیتهای شیلاتی  و صیادی وصنایع مرتبط باشیلات بجهت واقع شدن استان درمجاورت آبهای گرم دریای عمان و اقیانوس هند بعنوان قابلیت محوری وموثراستان با پتانسیل حدود 120 هزار تن  صید انواع ماهی، اراضی مستعد پرورش میگو و توسعه صنایع وابسته ( بالغ بر 42هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو در 20 سایت مطالعه شده با تولید بیش از2500 تن میگو در سطح  زیر کشت 1007 هکتار)، وجود 9 بندر صیادی 6 محل تخلیه ، تعداد 2000 فروند شناور صیادی با 15 هزار نفر صیاد درمنطقه چابهار،9 کارخانه کنسرو سازی، 13 واحد عمل آوری و بسته بندی ماهی و  میگو- 5 کارخانه پودر ماهی- 4 کارخانه لنج سازی چوبی-  یک کارخانه لنج سازی فایبر گلاس- یک کارخانه ساخت قایق- 19 کارخانه یخسازی- 8 واحد سرد خانه
 6- وجود معادن نسبتا غنی  ومتنوع معدنی و سهم بالای استان در برخورداری از این معادن و امکان توسعه  فعالیت های معدنی و قرار داشتن استان بر روی کمربندی فلزائی و معدنی جهان که از یوگسلاوی تا پاکستان ادامه دارد با ذخایر معدنی مانند کرومیت ،مس ،منگنز ،سرب و روی،قلع،تنگستن،طلاوکانسارهای غیرفلزی نظیرتالک،منیزیت،گل سفید ،فلدسپات،کائولن ،  سیلیس و سنگهای ساختمانی بویژه گرانیت،  وجود بیش از 400 هزار تن گارنت با عیار 40% ، 10    میلیون تن آندالوزیت ،5 میلیون تن فلدسپات ،130 هزار تن سیلیس با عیار% 8/99  و 43 هزار تن آنتیموان .
7- پتانسیلهای معدنی حوزه تفتان و امکان استقرار کارخانجات چینی و کاشی و سرامیک  درمحدوده تفتان و شهرستان خاش.

8-اقلیم مناسب برای توسعه فعالیت های گردشگری در سواحل دریای عمان و دامنه ها ی تفتان و…
9- وجود نهادهای مهم اقتصادی و توسعه ای در سطح استان بویژه منطقه آزاد چابهار با امتیازات ویژه برای سرمایه گذاری تولیدی و خدماتی، وجود 5 بازارچه  مرزی در طول نوار مرزی استان با کشورهای همسایه افغانستان و پاکستان، منطقه ویژه اقتصادی زابل و وجود 44 شرکت تعاونی فعال مرز نشین،طرح توسعه محور شرق به عنوان ابزار های مهم اعمال سیا ست های منطقه ای .
10- برخورداری از حدود  15 مرکز آموزش عالی با بیش از 32 هزار دانشجو و مراکز آموزش  فنی و حرفه ای د رسطح استان.
11- صنایع کشتی سازی در چابهار و وجود کشتی های مدرن صید و صیادی پرساینر .
12- وجود تاسیسات زیر بنائی مهم ا زجمله شبکه های وسیع حمل و نقل جاده ای،دریائی ،ریلی و هوائی (وجود حداقل 4 فرودگاه   فعال در سطح استان و شرکت های هواپیمائی در استان)،سد پیشین و…
 13- قابلیت ها و ظرفیت های جدید از جمله پتانسیل نیروی کار جوان و تحصیلکرده و مطالعات موجود منطقه ای.
14- مرز میلک به عنوان مرز رسمی مبادلات  تجاری با افغانستان وتردد مسافر.
15- وجود 6 گمرک فعال در سطح استان.
16- بهره مندی از نزدیکترین مسیر به کشورهای آسیای میانه جهت ترانزیت کالاهای بین المللی و انتقال محصولات و شاهراه ترانزیت کالا از جنوب به شمال .
17- وجود 12 شهرک صنعتی  مصوب در تمامی شهرستان های استان که 9 شهرک فعال می باشد و همچنین وجود تعداد 5 ناحیه صنعتی فعال در سطح استان.
18- وجود اسکله های مهم  کشتیرانی (اسکله نصب سریع شهید بهشتی ، اسکله شهید کلانتری ، اسکله ایران بندر )
19- اتصال استان ومرز پاکستان به شبکه راه آهن سراسری کشور درآینده نه چندان دور . دراین شرایط استان میتواند تبدیل به پل ارتباطی ریلی اروپا به آسیای جنوب شرقی شده و این امر مهمترین  مزیت نسبی منطقه درتوسعه صنعتی محسوب خواهد شد.
20- تنها بندر مهم کشور در سواحل دریای عمان وشرق تنگه هرمز ، بندرچابهاراست که مزیت بزرگی درراه توسعه صنعتی استان  می باشد.
21- موقعیت بندری ومرزی استان که امکان تامین کالاهای واسطه ای صنعتی ازخارج ودسترسی به بازارهای صادراتی راتسهیل می نماید.
22- وجود پیشینه بازرگانی مناسب درمنطقه .
23- وجود امکانات فرودگاهی مناسب دراستان .
24- اقلیم مناسب واعتدال هوا در زمستان شرایط مناسب برای کاشت محصولات نوبرانه وصادراتی رافراهم کرده است ( این قابلیت ، امکان برداشت دوبارمحصول را درسال فراهم آورده است).
25- هوای مطبوع در فصل سرد سال در بسیاری از مناطق استان بویژه در ساحل دریا از دیگر  مزیت های نسبی استان برای توسعه فعالیت های گردشگری محسوب میشود.
26- انرژی خورشید وباد ( ازجمله مزیت های نسبی استان برای جایگزینی انرژی خورشید وانرژی باد بجای انرژی فسیلی الکتریکی ).

برای دریافت فایل PDF این مطلب اینجا را کلیک کنید.

http://www.persiapack.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد