پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

با نوشتن، خواندن ، وحرف زدن زبان مادری خود را تقویت بخشید

با نوشتن، خواندن ، وحرف زدن زبان مادری خود را تقویت بخشید 

 ”زبان از اساسى‌ترین مولفه‌هاى هستى و نیستى ملت‌هاست. زبان حامل اندیشه و فرهنگ هر ملتى است. بر اساس میثاقین حقوق بشر هر ملتى محق است از زبان خود بهره مند شود. به نظر می‌رسد مانع تراشى براى پیشرفت هر زبان بایکوت کردن اندیشه باشد.“  

" althtml="  

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان :زبان‌ها روح بشریت هستند. زبان‌ها میراث معنوی بشریت هستند، زاده می‌شوند، تکامل مى‌یابند و در برخى موارد محکوم به نابودی می‌شوند. اگر تلاش خود را براى نجات زبان‌ها آغاز کنیم، به سود ماست. باید تمامی سعی خود را برای مراقبت از زبان‌ها بکار گیریم و این در سایه سیستم آموزشى چند زبانه محقق خواهد شد.

زبان یکی از اجزاى بسیار مهم و حیاتی زندگى، تفکرات و رفتارهاى ماست. کمتر کسی است که بگوید در زندگی روزمره از صحبت کردن به زبان مادرى لذت نمی‌برد. هر یک از ما هر چقدر هم به زبان دیگری غیر از زبان مادری خود مسلط باشیم، زبان مهم و حیاتی براى بیان احساسات یا درک‌مان، همان زبانى است که براى اولین بار به وسیله آن سخن گفته و ارتباط برقرارکرده‌ایم.

  

در پنجاه و پنجمین نشست عمومی سازمان ملل اعلام شد که روز جهانی زبان مادری باعث ایجاد احترام متقابل فرهنگ‌ها و زبان‌هاى مختلف و سبب غنی‌تر شدن فرهنگ‌ها میشود. در این نشست تاکید شد که سازمان ملل و یونسکو در جستجوی راهی برای حفظ زبان‌ها بعنوان میراث مشترک بشرى هستند و سیستم آموزشى چند زبانه را به کشور‌ها توصیه می‌کنند. آیا می‌دانستید که که ۶ تا ۷ هزار گونه زبانی در جهان ما وجود دارد؟ دیوید کریستال زبان شناس انگلیسی اهمیت تنوع زبانی را معادل تنوع انسانى می‌داند. نیروى عقلانى زبان را معادل توانایی بیولوژیک انسان تعبیر می‌کند و می‌گوید نابودی هر گونه زبانی، به معناى نابودى یک جهان بینى خاص است.

تحقیقات زبان شناسان اجتماعی نشان می‌دهد که زبان همچون یک مجموعه کمپلکس، با اجزا و مشخصات ویژه‌اش با ظرفیت‌های منبعث از شرایط اجتماعی مادر و محیط زیست او، به بچه منتقل می‌شود. همچنانکه بچه از بدو تولد و گشودن چشم از رحم مادر، نمی‌خواهد از مادر و دامان او جدا شود و مدام تنها در آغوش مادر است که آرام می‌گیرد، زبان مادری نیز همان قدر برای بچه ارزشمند و جزو غیرقابل انفکاک آن بچه است.

کودک همان نیاز که به شیر مادر را دارد و هرقدر در کنار مادر و در آتمسفر مادرانه است، احساس امنیت و آرامش می‌کند، زبان مادری نیز چون گوهری گرانبها سرمایه‌ای است که در وجود کودک به ارث گذاشته شده است.زبان مادری را باید به عنوان قدرتی در نظر گرفت که کودک می‌خواهد به این قدرت بنازد، با آن رشد کند، با آن بازی کند، با آن زبان اندیشه کند و خود را در زیر سایه زبان مادری خود آرام کند و شکوفا گردد و در همان زبان گسترش یابد، بیافریند، با تمدن بشری تماس بگیرد

اهمیت زبان مادری یعنی اولین زبانی که کودک به دنیای اطراف خود آشنا میشودپژوهشگران ایتالیایی دریافتند که قدرت شناختی و دقت بچه های دو زبانه ای که در خانواده هایی بزرگ می شوند که پدر و مادر به زبانهای مختلفی سخن می گویند بیش از بچه های تک زبانه است

دانشمندان عصب زبانشناسی مدرسه عالی بین المللی مطالعات پیشرفته در تریسته کشف کردند که مغز کودکان دو زبانه فعالتر از کودکان عادی بوده و در نتیجه پدیده دوزبانه بودن یک امتیاز شناختی برای این کودکان محسوب می شود.

این دانشمندان که نتایج یافته های خود را در مجله ساینس منتشر کرده اند در این خصوص اظهار داشتند: "بزرگ شدن در یک خانواده دو زبانه موجب می شود که نه تنها فرایندهای بنیادی کلامی در کودک افزایش یابد بلکه موجب می شود دقت کودک نسبت به مسائل مختلف نیز افزایش یابد."
این دانشمندان با بررسی 6 کودک دو زبانه و 6 کودک تک زبانه 12 ماهه، عملکردهای اجرایی آنها را باهم مقایسه کردند.
در این آزمایش برای کودکان تحریکات صوتی به شکل کلمات مختلف با ساختارهای متفاوت تجویز شد. این کودکان باید می فهمیدند که در کدام طرف تصویر رایانه، شکل یک عروسک ناپدید می شود به طوری که همزمان با پخش بعضی کلمات، عروسک از طرف راست و با بعضی دیگر از واژه ها عروسک از طرف چپ تصویر خارج می شد. این آزمایش برای درک قدرت توجه و دقت کودکان انجام شد و نتایج آن نشان داد که واکنش بچه های دو زبانه صحیح تر و سریعتر از بچه های تک زبانه است.
این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "قبل از حرف زدن، کودک دو زبانه از لحظه تولد برای تشخیص و تمایز زبان مادری از زبان پدری خود آماده می شود و بنابراین نسبت به یک کودک تک زبانه سازگاریها و انعطاف پذیری زبانی بیشتری دارند اما این بدان معنی نیست که بچه های دو زبانه باهوشترند اما مغز آنها کارآزموده تر از مغز بچه های تک زبانه است. مغز انسان انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد و از این قابلیت برخوردار است که تحریکات زیادی را بپذیرد. از 7 تا 12 ماهگی مغز توسعه شناختی خود را آغاز می کند و یک کودک دو زبانه از همان ابتدا یاد می گیرد که مسائل پیچیده تری را حل کند و ساختارهای زبانی مختلفی را تشخیص دهد."

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد