پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

تقلیل تبعات سیل برراههای جنوب سیستان وبلوچستان نیازمندتوجه ویژه

 

 

 تقلیل تبعات سیل برراههای جنوب سیستان وبلوچستان نیازمندتوجه ویژه است

زاهدان- حوادث تکراری جاری شدن سیل و طغیان رودخانه های فصلی جنوب سیستان و بلوچستان هر ساله منجر به تخریب راههای ارتباطی و امکانات زیر ساختی منطقه می شود که با توجه ویژه و تخصیص اعتبارات لازم می توان از این خسارات جلوگیری و آبهای سرگردان را مهار کرد.  
به گزارش ایرنا، رودخانه های طغیان گر و وحشی جنوب سیستان و بلوچستان هر ساله هنگام بارندگی به محورهای ارتباطی، پل ها و طرحهای زیربنایی آب، برق و تلفن خسارات فراوان وارد می کنند.

هر چند براساس اعلام مسوولان، بیش از 537 میلیمتر باران در بهمن ماه امسال، زمین خشک این استان را سیراب و مردم منطقه را شکرگزار کرد، اما طغیان رودخانه ها نه تنها تردد بسیاری از وسایل نقلیه را در جاده ها مختل و ارتباط عمده روستاهای جنوب با مراکز شهرستان ها را به طور کلی قطع کرد، بلکه مقدار زیادی از نزولات آسمانی به هدر رفت.
مدیر کل راه و ترابری جنوب سیستان و بلوچستان میزان خسارت های وارده ناشی از بارندگی های چند هفته اخیر به محورهای ارتباطی و پل ها در این نواحی را تاکنون 300 میلیارد ریال عنوان کرد.
'ایوب کرد' گفت: بیشتر خسارت های وارده به محورهای ارتباطی ناشی از نبود پل بر روی رودخانه های فصلی و جاری شدن سیلاب ها در محورها بوده است.
او افزود: تعدادی از راههای ارتباطی استان عمری نزدیک به 40 سال دارند که براساس میزان ترافیک و استانداردهای آن زمان ساخته شده اند و اغلب به صورت آب نما هستند و در زمان جاری شدن سیلاب ها، مسدود می شوند که ساخت پل بر روی آنها ضروری است.
وی بیان کرد: عمده راههای فرعی جنوب استان و راه اصلی چابهار-ایرانشهر- سرباز بیش از 35 سال عمر دارند و همچنین برخی پل های منطقه قدیمی هستند که ضرورت ترمیم و بازسازی برای همه آنها به شدت احساس می شود.
مدیر کل راه و ترابری جنوب استان با بیان اینکه ساخت هر پروژه راه پس از گذشت پنج سال نیازمند بازسازی و ترمیم است، گفت: متاسفانه اعتبارات نگهداری از پروژه های راه و ترابری بسیار اندک است و جوابگوی نیاز حوزه راه جنوب استان نیست.
وی بیان کرد: اکنون چهار هزار و 500 دستگاه پل در حوزه جنوب سیستان و بلوچستان وجود دارند که بیشتر آنها مطابق با استانداردها ساخته شده اند و 15 دستگاه پل بزرگ و منفرد با مشخصات عالی مجموعا به طول 5/2 کیلومتر با اعتبار حدود 600 میلیارد ریال در حوزه راه و ترابری جنوب استان در دست ساخت است.
وی تاکید کرد: پل ها هر سال باید ترمیم و پس از هر بارندگی و سیل بر بستر رودخانه ها دوباره تنظیم شوند که در غیر این صورت شاهد تخریب آنها خواهیم بود.
کرد افزود: اکنون از ظاهر برخی پل ها در منطقه جنوب استان پیداست که در بارندگی های بعدی دچار مشکل می شوند و نیازمند ترمیم هستند اما اعتبار لازم برای آنها اختصاص نیافته است.
مدیر کل راه و ترابری جنوب استان گفت: چند پروژه ساخت راه مانند محور ترانزیتی چابهار- میلک مطابق با آخرین استانداردهای روز در حوزه جنوب استان در حال ساخت است اما باید اعتبارات نگهداری از این راهها از سوی وزارت راه و ترابری به طور ویژه درنظر گرفته شود.
وی اضافه کرد: ضروری است مدیریت بحران استان نیز اعتبارات لازم را برای پیشگیری از خسارت های ناشی از طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیل به این منطقه پیش بینی کند.
از سوی دیگر مدیر کل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید میزان خسارت های وارده اعلام شده از سوی اداره کل راه و ترابری جنوب استان گفت: این مدیریت هر سال از محل اعتبارات استانی، مبلغی را برای بازسازی و ترمیم قسمت های خسارت دیده هزینه می کند.
'حجتعلی شایانفر' افزود: با توجه به گستره وسیع استان و حوادث طبیعی اعم از توفان و سیل که هر ساله این منطقه را درگیر می کند، بازسازی و ترمیم قسمت های آسیب دیده نیازمند اختصاص اعتبارات ملی از سوی وزارت راه و ترابری است.
معاون امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان با ارایه گزارشی از جمع بندی مجموع خسارت های وارده به راههای جنوب استان داد، گفت: بر اساس برآورد انجام شده از سال 86 تاکنون، طی سه سال دو هزار و 600 میلیارد ریال خسارت به بخش راه و ترابری جنوب استان وارد شده که حجم سنگینی از کار را برای متولیان ایجاد کرده است.
'مهدی صفدری' افزود: در این مدت در کنار تلاش برای توسعه محورهای ارتباطی، نیرو و هزینه زیادی برای ترمیم راهها صرف شده است.
وی توسعه محورهای ارتباطی را از مهم ترین دستاوردهای دولت عدالت محور در این استان عنوان و بیان کرد: وضعیت محورهای جنوب سیستان و بلوچستان در دولت عدالت محور نهم و دهم تحولی چشمگیر داشته است.
معاون امور عمرانی استانداری افزود: قبل از انقلاب یک کیلومتر راه روستایی در نواحی جنوبی استان وجود نداشت که با پیروزی انقلاب، ایجاد محورهای ارتباطی برای روستاها در دستور کار قرار گرفت.
وی اظهار داشت: با اقدامات انجام شده پس از انقلاب تا سال 84 ، سهم راه و ترابری جنوب سیستان و بلوچستان در ایجاد راه روستایی به 16 درصد رسید که به سبب محرومیت تاریخی منطقه، فاصله زیادی با میانگین کشوری داشت.
صفدری بیان کرد: با روی کار آمدن دولت نهم و توزیع عادلانه ثروت ملی، تنها در پنج سال گذشته، هزار و 300 میلیارد ریال به توسعه راه های روستایی جنوب استان اختصاص یافته است که با تخصیص این اعتبار، سهم منطقه مذکور از راه های روستایی با جهشی چشمگیر به 50 درصد رسید.
معاون استاندار گفت: اکنون هشت هزار و 660 کیلومتر راه روستایی شامل همه بخش ها در جنوب استان وجود دارد که برای رفاه مردم از سوی نظام جمهوری اسلامی ایجاد شده است.
صفدری افزود: افزون بر این، 27 کیلومتر بزرگراه و 900 کیلومتر محور ارتباطی اصلی و فرعی در جنوب سیستان و بلوچستان زیر بار ترافیک است.
وی افزایش ایمنی در محورهای ارتباطی جنوب استان را مورد اشاره قرار داد و افزود: به این منظور اقدامات های ارزنده ای در 32 سال پس از انقلاب انجام گرفت که ایجاد چهار هزار و 551 دستگاه پل گواهی بر این مدعاست.
او ادامه داد: اکنون در جنوب استان با توجه به شرایط اقلیمی و به جریان افتادن سیلاب های شدید هنگام بارندگی، تقویت پل ها بر روی رودخانه ها برای جلوگیری از خسارت های بیشتر به محورهای ارتباطی در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور دارای دو اداره کل راه و ترابری در شمال و جنوب استان است.
'اداره کل راه و ترابری سیستان و بلوچستان' مستقر در زاهدان راههای حوزه شهرستانهای زابل، زهک، هیرمند، زاهدان، خاش و سراوان را تحت پوشش دارد.
'اداره کل راه و ترابری جنوب استان' مستقر در ایرانشهر نیز راههای حوزه شهرستانهای ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، کنارک و چابهار را پوشش می دهد.
برخی کارشناسان معتقدند: با اجرای پروژه های بزرگ سدسازی، ایجاد سیل بند و طرحهای تغذیه سفره های زیر زمینی بویژه در جنوب سیستان و بلوچستان نه تنها می توان از بروز خساراتهای فراوان جلوگیری کرد بلکه امکان مهار روان آبها در این استان کویری فراهم می شود و کمک بزرگی به آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه خواهد بود.
آنان مدعی اند: اعتبارات هزینه شده برای بازسازی راهها، طرحهای آبرسانی، برقرسانی، مخابرات و غیره که در چند سال گذشته بر اثر سیلاب و طغیان رودخانه ها تخریب شده اند، به مراتب بیشتر از اعتبارات هزینه شده برای ساخت برخی از این طرحها است.
این در حالی است که به گفته مدیران و مسوولان شرکت سهامی آب منطقه ای و جهاد کشاورزی استان تاکنون تعداد زیادی سد و بند خاکی و بتنی در این منطقه ساخته و راه اندازی شده و حدود 30 سد نیز در دست ساخت است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه 21 سد با حجم دو میلیارد و 100 میلیون متر مکعب آب در استان فعال است، گفت: مطالعه ساخت 18 سد جدید در حال انجام است و طی دو برنامه پنج ساله مجموع سدهای سیستان و بلوچستان به 43 مورد خواهد رسید
حمید قزوینی افزود: بیش از 244 میلیون مترمکعب آب ناشی از بارندگی های دو هفته اخیر در شش سد استان ذخیره شده است. ک/4

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد