پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

نگاهی اجمالی بر وضیعیت زنان بلوچ در بلوچستان

 

نگاهی اجمالی بر وضیعیت زنان بلوچ در بلوچستان

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان :همانطور که میدانیم 8 مارس در سال 1913 میلادی به پاس زحمات و مبارزات فراوان زنان نساج در آمریکا روز زن نامیده شد وبعد در اروپا و سراسر دنیا این روز به رسمیت شناخته شد و این روز بزرگ را به تمامی زنان دنیا و به خصوص زنان ستمدیده بلوچ تبریک میگویم؛وضیعیت زنان بخصوص زنان بلوچ با وضعیت زنان که در اروپا زندگی میکنند کاملا فرق دارد و اصلا قابل مقا یسه نیست؛چون زنان در بلوچستان از امکانات رفاهی بسیار کمی برخوردارند.

وتعصّبات قومی و خانوادگی مانع رشد و پیشرفت آنها میباشد بسیاری از زنان بدون اجازه همسران از خانه بیرون نمیروند و یا اجازه کار در بیرون خانه و اجازه ادامه تحصیل درشهرهای بزرگ ویا حق انتخاب همسر را ندارند و باید با اجازه پدر و مادر خانواده انتخاب همسر نمایند که این مسله بسیار اشتباه  میباشد. ما برای اینکه از حقوق پایمال شده زنان بلوچ دفاع کنیم ابتدا باید جامعه بلوچ را بسازیم و بعد خانوادههای بلوچ و بخصوص مادر خانواده که نقش بیسیار مهمی در تربیت فرزندان خویش را دارد. باید به پدر و مادر خانواده یاد داد که ما بین دختر و پسر تبعیضی نباشد و دختر و پسر از یک حقوق اجتماعی بر خوردار باشد البته به نظر من در تمام دنیا و بخصوص کشورهای اسلامی بیشتر حقوق زنان پایمال میباشد. مثلا" در عربستان سعودی زنان حق رانندگی ندارند و یا در کویت زنان حق را"ی ندارند.

در جامعه اروپا به شکل دیگری حقوق زنان پایمال میباشد ،اما خیلی کمتر از جوامع اسلامی .به عنوان مثال دراروپا مابین زنان و مردان در پیدا کردن کار و یا گرفتن حقوق تفاوت وجود دارد.زنان مسلمان و روسری دار با بقیه زنان اروپا درانتخاب کار  از حقوق مساوی برخوردار نیستند  اما اگر بار دیگر به مسائل و مشکلات زنان بلوچ در جامع بلوچستان بنگریم مسلئه ناامنی در جامعه بلوچستان بهانه یسیار بزرگی برای خانواد ه های بلوچ میباشد که جلوی رشد و پیشرفت دختران جوان خویش را بگیرند. مسئله دیگر مسئله اقتصادی میباشد مردم بلوچ در فقر و بد بختی بیسیار شدیدی بسرمیبرند . امروزه اکثر مدارس ومحیطهای آموزشی خصوصی میباشد  و بسیاری از خانواده های بلوچ و بخصوص خانوادهای بی سرپرست توانائی هزینه مدارس خصوصی را برای فرزندان خویش ندارنده  همانطور که میدانیم همه باید به عقاید و پیشنهادات شخصی همدیگر احترام بگذاریم ،زیرا این وسیله باعث رشد و پیشرفت بیشتری مباشد اما به نظر من وابستگی شدید مردم بلوچ به عقاید مذهبی و ئعصبات قومی آنها در رشد و پیشرفت فرزندانشان و بخصوص دختران تائیر منفی در بر دارد. آری زنان و دختران ستمدیده بلوچ بیائیید دست به دست هم دهیم و جامعه خویش را بسازیم  .

به امید آنروز

سوئد, مهین ب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد