پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

بخش دشتیاری و ارتقای آن به شهرستان

 خبر روز: بخش دشتیاری و ارتقای آن به شهرستان

روزدرآ (روچ درآتک) :مردم گسترده ترین بخش استان خواستار ارتقای آن به شهرستان شدند

مردم بخش دشتیاری از توابع شهرستان چابهار در سیستان و بلوچستان با اشاره به گستردگی،توانمندیها و پتانسیل های موجود در این بخش خواستار ارتقاء آن به شهرستان شدند.

به گفته فعالان فرهنگی و معتمدین شهرستان چابهار، بخش دشتیاری یکی از گسترده ترین بخش های استان بشمار می رود و از خواسته های بحق و دیرینه مردم دشتیاری ارتقاء این بخش به شهرستان است.

آنها اظهار امیدواری کردند که دولت مهرورز آرزوی دیرینه مردم بخش دشتیاری را محقق نماید و به درخواست آنان جواب مثبت دهد.

مردم این بخش افزودند: علی رغم همه توانمندیها و پتانسیل های موجود در آن و همچنین در شهر نگور و خدمات ارزنده دولت مردان اما هنوز این آرزوی دیرینه مردم محقق نشده است.

مردم دشتیاری و شهرستان چابهار معتقدند: بی تفاوتی در مقابل این طرح در حالی صورت می گیرد که بسیاری از شهرهای جدیدالتاسیس استان که حتی درصدی از امکانات و قابلیت های فراوان در این بخش را ندارند، به شهرستان ارتقاء یافته اند.

آنها با اشاره به قدردانی اهالی بخش دشتیاری از دولت عدالت محور که با برنامه های مبتنی بر مهرورزی و عدالت موجب رشد و تعالی مادی و معنوی این بخش گردیده ،خواستار این شدند که مسیر رشد و توسعه بیشتر بخش دشتیاری را فراهم نموده تا موجبات شادمانی اهالی بخش را فراهم نمایند.

بخش دشتیاری گسترده ترین بخش استان بشمار می رود که دارای سه دهستان باهوکلات، سند میرثویان و نگور است.بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش دشتیاری شهرستان چابهار در سال ۱۳۸۵ برابر با 58هزارو324 نفر بوده است.کشت موز ، انبه و میوه های خارج از فصل در این بخش رونق خاصی دارد و شغل اکثر مردم آن کشاورزی و دامداری است. از لحاظ قدمت نیز  این بخش دیرینه محسوب می شود و  بنا به گفته تاریخ نویسان و محققان نام دشتیاری در حدود 4هزار سال پیش همراه با نام مکران در تاریخ درج شده است.زبان مخصوص و محلی این دیار عبارتند از: جدگالی و بلوچی خام.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد