پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

نقش اینترنت در جامعه بلوچستان

نقش اینترنت در جامعه بلوچستان

یکشنبه 8 اسفند ماه سال 1389

 

 

«ما باید خود را با مشعل عقل بیفروزیم
    تا کسانی که در ظلمت جهل اند ما را
       ببینند. ما باید به همه چیز از روی
        درستی و راستی جواب دهیم.
          باید به تمام حقیقت و به
             تمام دروغ پی برد.»
        

                             ماکسیم گورگی  

 

نقش اینترنت در جامعه بلوچستان  

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان :در دنیایی که هر روز بیش از پیش، ارتباط افراد در فضای مجازی شکل می‌گیرد، بی‌شک امکان دسترسی به تکنولوژی برای ادامه چنین حیاتی، اجتناب ‌ناپذیر خواهد بود.نقش اینتر نت در دنیای امروز بر هیچ کسی پوشیده نیست. امروزه در هرکجا از این دنیای بزرگ که باشیم با استفاده از اینتر نت می توانیم بخشی از نیازهای خودرا رفع کنیم . در کشورهای پیشرفته که سابقه بیشتری در استفاده از اینترنت دارند وسرمایه گذاری بیشتری در این بخش انجام داده اند به همان نسبت نیز استفاده بیشتری از اینترنت می کنند. در کشور ما نیز اینترنت دیگر جزیی از زندگی روزمره شده است. از ثبت نام کنکور ، کارت سوخت  ونظایر آن گرفته تا مرور اخبار روزانه و چک کردن حساب بانکی واخذ صورتحساب و انجام عملیات بانکی و ارسال ودریافت نامه های الکترونیکی و... همه فقط از طریق اینترنت امکان پذیر می باشد.

 

 اینترنت در دنیای امروز خود را به عنوان یک وسیله رشد علمی معرفی کرده است . هرچند همه کم و بیش با آسیب های آن آشنایی دارند ، اما مخالفت با آن برچسب تحجر و عقب ماندگی را به همراه دارد .اینترنت بی شک، گرایش‌ها و ارزش‌های جدیدی را در زندگی جوانان بلوچ  مطرح کرده، و عمیقا معتقدم که به هیچ وجه نمی‌‌شود اینترنت را از زندگی جوانان پاک کرد، در عوض فکر می‌کنم باید با کمک کارشناسان، و سرمایه‌گذاری دراین حوزه، بسته‌های فرهنگی مورد نظر خود را از طریق اینترنت به درون خانواده‌های بلوچ  ببریم، کار سختی نیست فقط کافی است برای نظر کارشناسان ارزش قائل باشیم، اینترنت فرصت خوبی است، من فکر می‌کنم ما از آن دهه‌ای گذشتیم که همه چیز را به چشم تهدید ببینیم، باید کمی از کشورهای همسایه هم درس بگیریم، ما در حوزه سنت، سنتی‌تر از ژاپن نیستیم، ولی ژاپنی‌ها توانسته‌اند در کمال حفظ سنت با مدرنیته پیوند عمیقی برقرار کنند.  

 

جهان‌گستری جامعه اطلاعاتی که در قالب اینترنت تبلور یافته است راه را برای کسانی که اقلیت نامیده می‌شوند و می‌خواستند صدا ی شان شنیده شود هموار ساخته است . بنابراین، پدیده چند فرهنگی که مفهومی تناقض‌نما است هم بیانگر تنوع است و هم وحدت. تنوع لازمه جهان گستری است زیرا تجلی دلبستگی‌های محلی و هویت‌ها ی خاص را مجاز می‌پندارد و در عین حال مستلزم وحدت است زیرا م روج مفهوم دهکده جهانی است. پدیده چندفرهنگی را بسیاری عارضه‌ای می‌دانند که خاص مرز ملی معینی است. در واقع، این پدیده به سرعت در حال گسترش به قلمرو بین‌المللی است. همانند نظام اقتصادی جدید، اهتمام برای نظام فرهنگی جدید تاریخ خاص خود را دارد. عصر چندفرهنگی با پیدایش اقتصاد اطلاعاتی که محصول اینترنت است نخبگان اطلاعاتی، طبقه میانگین و به حاشیه رانده‌شدگان یا فروطبقه را جانشین طبقات پیشین اشراف، متوسط و کارگر ساخت. جامعه جهانی اطلاعاتی که شکل مجسم آن اینترنت می باشد، آرمان‌های تجددخواهانه را در زمینه خردورزی، نبوغ‌ هنری و فردگرایی به سود ضدیت با سرمایه‌داری، تحقیر اخلاق سنتی و پیروی از برابرخواهی ت ندروانه طرد کرده است. 

 

نقش اینترنت در زندگی اجتماعی و در عرصه‌های علمی و فنی، انکارناپذیر بوده و در برنامه‌ریزی‌های توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جایگاه ویژه‌ای به فناوری اطلاعات و ارتباطات داده می‌شود، استفاده از تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات و در راس آن اینترنت، موجب کاهش فاصله طبقاتی شده و در فضای مجازی پایگاه اجتماعی جدید به کاربران اعطا می‌کند و حتی تفاوت‌های جنسیتی را نیز کاهش می‌دهد(مرتن و لازارسفلد). افزایش توانایی اعمال قدرت (تیم جردن) ، همگن‌سازی سلیقه‌ها، نزدیکی خواست‌ها و انتظارات افراد (ژان کازنو)، افزایش مشارکت اجتماعی (ژان استوتزل)، گذران اوقات فراغت و ورود مفاهیم جدید در زندگی روزمره (دانیل بل)، امکان برقراری سریع ارتباط، اطلاع از اخبار و رویدادهای جهانی (مک لوهان )، تبادل فرهنگی، دستیابی سریع به یافته های علمی جدید، کاهش هزینه های ارتباطی ،آزادی در تبادل اطلاعات ، افزایش میزان آگاهی عمومی و ... از مزایای عمده و کارکردهای قابل توجه گسترش استفاده از ارتباطات اینترنتی بشمار میروند.   

 

 

دسترسی میلیونها نفر از ساکنان این کره خاکی به اینترنت، به طرق مختلف می تواند موجب ارتقاء سطح زندگی آنان شود. اما به نظر می رسد تحقق این امر کاری بس دشوار و طاقت فرسا باشد. با این همه تعداد افرادی که پذیرای این فعالیت ها هستند، روز به روز در حال افزایش است.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که طی چند سال اخیر تعداد استفاده کنندگان از شبکه اینترنت در بلوچستان کسترش فوق‌العاده‌ای یافته .  

کافی‌نت‌ها در نقاط مختلف شهرهای بلوچستان توسعه یافته و روز بروز توسعه می‌یابند و جوانان بخشی از نیازهای ارتباطی خود را از طریق کافی‌نت‌ها برآورده می‌کنند. در بسیاری از خانواده‌ها کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری دیگر به جهت ضرورتی که بوجود آمده در صدد تهیه آن هستند.با در نظر گرفتن اهمیت اینترنت و استفاده از آن در زندگی امروز و ورود آن به خانه‌ها و با توجه به نیازی که در عرصه زندگی اجتماعی بوجود آمده، میزان آگاهی مردم از اینترنت وکارکردهای آن و همچنین نگرش‌ها و تمایلات و سوگیری‌ها در مورد اینترنت بعنوان مسائل اساسی در جامعه شهری بشمار می‌روند که این سوگیری‌ها و نگرش‌ها با توجه به ویژگی‌های فرهنگی حاکم بر جامعه ما، قابل تامل به نظر می‌رسد.    

 

 

اما باید توجه داشت که به یمن گسترش وسایل ارتباطی و رسانه‌ها، جوامع مختلف اگر آگاهانه و با برنامه‌ریزی عمل کنند، می‌توانند برای تحولات مثبت از آن استفاده کنند و به نوعی همزیستی سالم جهانی دست یابند .  همبستگی انسان‌ها، احترام به حق حیات، محترم بودن حریم زندگی خصوصی افراد، احیای حقوق مادران و کودکان، تأ کید بر عدالت جهانی، گرامی داشتن کرامت انسان‌ها و توجه به حقوق اقلیت‌های دینی و اجتماعی، توسعه پایدار و اجازه مطرح شدن سایر فرهنگ‌ها و ارزش‌ها مباحثی هستند که می‌توانند با بهره‌گیری از همین فضای موجود اطلاعاتی، وجه دیگری را در تعامل فرهنگ‌ها نشان دهند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد