پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

گزارشی از کمبود آب در سیستان

گزارشی از کمبود آب در سیستان
خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1390/05/06 شماره انتشار 17894

با توجه به مشکلات کمبود آب در منطقه سیستان، تنها بهره‌برداری از تصفیه‌خانه، دردهای مردم منطقه سیستان به دلیل کم آبی و گاهی بی آبی را التیام می‌بخشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، منطقه سیستان به دلیل خشکی و گرمای هوا و توفان‌های شن، مشکلات بسیاری در زمینه آب دارد.

با توجه به اینکه مسئولان مربوطه به این موضوع واقفند، انتظار می‌رود اقدامات و عملکرد خود برای رفع این مشکل را با شتاب بیشتری اجرایی کنند تا در فصل گرما مردم با مشکلات زیادی روبه‌رو نشوند.

هم‌اکنون با توجه به قطعی و کمبود آب در بعضی از مناطق سیستان، در پی تماس‌های مکرر مردم به دفتر خبرگزاری فارس و گلایه و شکایت به‌خاطر مشکل کم آبی، خبرنگاران فارس به سراغ مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان رفته تا ضمن بررسی این موضوع، عملکرد این شرکت در قبال مشکلات کم آبی منطقه سیستان را جویا شوند.

بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب زابل در مهرماه امسال

محمدرضا کرمی‌نژاد به خبرنگار فارس اظهار داشت: تصفیه‌خانه آب زابل که تاکنون 40 میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده، 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وی زمان بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه را مهرماه سال‌جاری عنوان کرد و گفت: از یکم مهرماه تصفیه‌خانه آب زابل وارد مدار می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان ابراز امیدواری کرد: با راه‌اندازی این تصفیه‌خانه، مشکلات آب منطقه سیستان به صورت کلی و زیربنایی برطرف و تابستان سال آینده دیگر شاهد هیچ گونه مشکلی در بحث آب نخواهیم بود.

کرمی‌نژاد تصریح کرد: کلنگ احداث این طرح در دهه فجر سال 87 به زمین خورده و مقرر شده طی مدت سه سال با همکاری وزارت نیرو به اتمام برسد که در صورت تحقق، این بهترین طرحی است که در کمترین زمان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی گفت: از دو سال و نیم گذشته، طرح بر طرف کردن مشکل آب سیستان در دستور کار قرار گرفته و پروژه‌ای با 2 هزار و 50 لیتر آب در ثانیه با تمامی سازه‌های آبی از جمله آبگیر، خط انتقال، تصفیه‌خانه و ... تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان بیان کرد: وزارت نیرو مصمم است این پروژه تقویت شود تا مشکل روستاها و شهرهای سیستان حل شود.

کرمی‌نژاد خاطرنشان کرد: این طرح برای 306 هزار نفر در یک دوره 25 ساله است و مشکل تأمین آب تمام شهرها و روستاهای منطقه سیستان را برطرف می‌کند.

وی افزود: به طور کلی سیستان منطقه‌ای کم آب است و کوچک‌ترین مشکل منجر به ایجاد بی‌آبی می‌شود به طوری که هفته گذشته، شکستگی لوله در یکی از نقاط شهر(هامون شهر) منجر به بروز کم آبی در منطقه شد.

عملکرد آبفای استان در مقابل وجود کرم‌های قرمز در آب شرب زابل

مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان با اشاره به مشکل آب شهرستان زابل در ماه اخیر و مشاهده کرم قرمز در آب شرب این شهرستان اظهار داشت: آبی که ما می‌گیریم از چاه نیمه بوده و این آب راکد و بدون جریان است، احتمال کرم، پشه و لارو و امثال آن نیز دور از انتظار نیست.

کرمی‌نژاد گفت: به هرحال ما با شست‌وشوی مخازن آب، تلاش کردیم نگرانی مردم از آلودگی آب کاهش یابد.

وی ادامه داد: از آنجایی که سیستان، منطقه بی‌آبی است، کوچک‌ترین اتفاق به کم آبی منجر می‌شود. مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان یادآور شد: سیستان و بلوچستان همواره اسیر دو پدیده خشکسالی و گرد و غبار است که خوشبختانه دوره خشکسالی را پشت سر گذاشته و هم‌اکنون گرفتار پدیده گرد و غبار است که متأسفانه این دو پدیده به کم آبی و بی‌آبی منطقه دامن می‌زنند.

وی ابراز امیدواری کرد: با راه‌اندازی خط دوم لوله آب مشکل تصفیه آب منطقه سیستان نیز برطرف ‌شود زیرا در خط دوم لوله به جای کلر از ازون استفاده شده که این خود طرحی بی‌نظیر در سطح کشور است. کرمی‌نژاد گفت: در حال حاضر 250 لیتر بر ثانیه در شهرستان زابل کمبود آب داریم که با ورود خط لوله دوم، مشکل آب منطقه برای یک دوره 25 ساله برطرف خواهد شد.

مردم هامون شهر تا افتتاح تصفیه‌خانه آب زابل طاقت بیاورند

مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در حال حاضر مشکل کم آبی هامون شهر برطرف شده است، گفت: هامون شهر مدت دو سال است که به شهر تبدیل شده و هنوز مشکلات خاص خود را دارد اما شرکت آبفا تمام مخازن فرسوده را تعویض کرده و در زمان بروز مشکل نیز با استفاده از تانکر آب منطقه را تأمین می‌کند. کرمی‌نژاد افزود: مناطقی مثل پشت آب، هامون شهر و ادیمی مناطق کم آبی هستند اما با توجه به تلاش شرکت آبفا برای رفع مشکل کم آبی باز هم برخی از مردم اقدام به شکستن لوله‌های آب می‌کنند تا آب مورد نیاز دام‌های خود را فراهم کنند که این خود موجب بروز مشکل بی‌آبی در منطقه می‌شود.

وی به اعتبارات امسال این شرکت اشاره کرد و گفت: اعتبارات ملی اختصاص یافته به این شرکت، 54 میلیارد تومان بوده و سیستان و بلوچستان بعد از تهران و خوزستان، سومین استان کشور است که از این میزان اعتبار برخوردار است.

مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان ادامه داد: تا پایان امسال با افزایش اعتبارات استانی و ردیف‌های خاص بر این اعتبارات افزوده می‌شود. کرمی‌نژاد تصریح کرد: حدود 92 میلیون مترمکعب آب در طول سال تولید و توزیع می‌کنیم که امسال به 112 مترمکعب خواهد رسید و اگر این میزان به 120 میلیون مترمکعب آب در سال برسد دیگر هیچ گونه مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت و در تلاشیم خود را به نقطه هدف برسانیم.

8 پروژه آبرسانی در دست اجرای آبفای سیستان و بلوچستان

وی به طرح‌های در دست اجرای این شرکت در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: امسال هشت طرح آبرسانی در استان داریم که یکی از این طرح‌ها، آبرسانی به سیستان و تمام مناطق شهرنشین است به طوری که 80 لیتر در ثانیه نیز برای زرنج افغانستان در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان بیان کرد: در شهرستان‌های چابهار و کنارک نیز در حال ساخت آب شیرین‌کن هستیم و در حال حاضر از سدهای پیشین، زیردان و کهیر آب برداشت می‌شود که سدهای پیشین و زیردان آماده برداشت آب بوده و سد کهیر نیز در حال آماده شدن است.

کرمی‌نژاد به پروژه آبرسانی بزمان اشاره کرد و گفت: پروژه آبرسانی به بزمان، ماه رجب وارد مدار شد و در حال حاضر مشکل تأمین آب منطقه برطرف شده است.

وی ادامه داد: پروژه آبرسانی به دلگان نیز در دستور کار است و طی دو ماه آینده وارد مدار می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان ادامه داد: آبرسانی به نوک آباد نیز 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا دو ماه آینده مشکل آب منطقه رفع می‌شود. کرمی‌نژاد گفت: در شهرستان زاهدان نیز 29 هزار اشتراک آب شور داریم که برنامه‌ریزی شده تا 20 هزار اشتراک به آب شیرین تبدیل شود.

وی به جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز از سطح استان اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از انشعابات غیرمجاز در استان شناسایی شده به طوری که در سال 88، 3هزار و 600 انشعاب غیرمجاز و در سال 89، 2 هزار و 800 انشعاب غیرمجاز شناسایی شده و نیروهای قضایی همکاری مطلوبی با شرکت آبفا در این زمینه دارند و با تمام افرادی که از انشعابات غیرمجاز استفاده می‌کنند به طور قاطع برخورد قانونی می‌شود.

وی خطاب به افراد خاطی گفت: مسئولان شرکت آبفا، آب را با صرف هزینه‌های زیاد و سختی‌های فراوان وارد چرخه می‌کنند و این انصاف نیست که عده‌ای به صورت غیرمجاز از آن استفاده و هزینه‌ای هم پرداخت نکنند.

مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان ضمن تشکر از نمایندگان منطقه سیستان در مجلس شورای اسلامی افزود: اعتبارات تصفیه‌خانه و خط دوم انتقال آب به زابل نتیجه تلاش نمایندگان منطقه است.

کرمی‌نژاد گفت: حدود 14 تصفیه‌خانه آبفا در استان وجود دارد که از جمله تصفیه‌خانه لجن در زاهدان بوده که نخستین تصفیه‌خانه لجن در کشور است. وی افزود: تصفیه‌خانه آب چابهار با یک هزار و 200 لیتر در ثانیه در حال اجرا و تصفیه‌خانه فاضلاب آن نیز در حال اتمام است.

مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان، تصفیه خانه آب سیستان، زاهدان و زهک را نیز از جمله این 14 تصفیه‌خانه نام برد.

گرچه مسئولان مربوطه تا افتتاح تصفیه‌خانه آب زابل در مقابل مشکلات کم آبی و بعضا بی‌آبی در منطقه سیستان از مردم صبر و شکیبایی را خواستار شده‌اند اما پیگیری‌های خبرنگاران فارس برای رفع کامل این مشکل در منطقه همچنان ادامه دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد