پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

کشاورزان برای دریافت تسهیلات آبیاری قطره‌ای اقدام کنند

 

 محمدقیوم دهقانی:

کشاورزان برای دریافت تسهیلات آبیاری قطره‌ای اقدام کنند

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز و دلگان در مجلس شورای اسلامی، یکی از مشکلاتی که امسال پیش روی بیشتر پروژه‌های عمرانی قرار گرفته است را تأخیر در تصویب بودجه ۹۰ و تخصیص اعتبارهای عمرانی خواند و اعلام کرد: کشاورزان برای دریافت تسهیلات آبیاری قطره‌ای اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، "محمدقیوم دهقانی" نماینده مردم ایرانشهر، سرباز و دلگان در مجلس شورای اسلامی است؛ نشریه مندیل استان سیستان و بلوچستان گفت‌وگویی با وی انجام داده است.

یکی از مسائلی که این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، پیگیری کرده، موضوع تعرفه‌های برق است؛ وی می‌گوید: وزیر نیرو در جمع مردم ایرانشهر سخنانی مطرح کرد و گفت که اگر گزارش هواشناسی ایرانشهر، سرباز و دلگان با تعرفه‌های مورد نظر ما هم‌خوانی داشته باشد، مسئله را حل و تعرفه گرمسیری را ابلاغ خواهیم کرد.

در واقع وزیر نیرو برای حل مشکل شرطی را پیش روی مردم قرار داد؛ بدین ترتیب که ما باید ابتدا گزارش سازمان هواشناسی منطقه و بعد استان را می‌گرفتیم و بعد این گزارشات به تایید سازمان هواشناسی کل در تهران می‌رسید و اگر این گزارش‌ها باب طبع وزارت نیرو بود تعرفه گرمسیری را به ایرانشهر ابلاغ می‌کرد.»

گفت‌وگوی حاضر مروری بر پیگیری‌های اخیر او در این ‌زمینه است که در ادامه می‌خوانید:

مهم‌ترین موضوعی که از ابتدای سال تا به حال پیگیر آن بوده‌اید چه موضوعی بوده است؟ در واقع اگر بخواهید کارنامه ۳ ماهه نخست سال‌جاری را نمره بدهید چه نکاتی را اشاره خواهید کرد؟

یکی از مشکلاتی که امسال پیش روی بیشتر پروژه‌های عمرانی قرار گرفت تاخیری بود که در زمینه تصویب بودجه سال ۹۰ روی داد. این تاخیرات مسلما در پروژه‌های نیمه‌تمام تاثیر سویی خواهد گذاشت. با این حال تلاش ما این بود که با توجه به خواسته‌های مردم و مشکلاتی که پیش روی آنان در مناطق بود مسائل را به‌صورتی کلی پیگیری کنیم.

یکی از مسائل بسیار مهم و حیاتی پیش روی شهرستان ایرانشهر وجود داشت موضوع تعرفه‌های برق بود. این مسئله در شهرستان‌های دلگان و سرباز نیز گریبان مردم را گرفته بود. بنابراین از ابتدای سال بنده در این زمینه تمرکز کردم تا بتوانیم این مشکل مردم را به هر طریق حل کنیم.

این مشکل مردم را بنده از مدت‌ها قبل هم پیگیر بودم و در تلاش بودیم تا تعرفه مناطق گرمسیری برای ایرانشهر، سرباز و دلگان نیز اعملا شود. منتهی موضوع هدفمندشدن یارانه‌ها این مسئله را بغرنج‌تر کرد. در نهایت تلاش کردم تا در سفر سوم هیأت دولت به استان سیستان و بلوچستان بتوانم میزبان وزرای بهداشت و درمان و نیرو باشم که خوشبختانه وزیر نیرو در ایرانشهر حاضر شد.

اما گویا وزیر آن طور که باید و شاید موضوع را حل و فصل نکرد؟

وزیر در جمع مردم ایرانشهر سخنانی مطرح کرده و گفت که اگر گزارش هواشناسی ایرانشهر، سرباز و دلگان با تعرفه‌های مورد نظر ما همخوانی داشته باشد مسئله را حل و تعرفه گرمسیری را ابلاغ خواهم کرد. در واقع وزیر نیرو برای حل مشکل شرطی را پیش روی مردم قرار داد.

بدین ترتیب که ما باید ابتدا گزارش سازمان هواشناسی منطقه و بعد استان را می‌گرفتیم و بعد این گزارشات به تایید سازمان هواشناسی کل در تهران می‌رسید و اگر این گزارش‌ها باب طبع وزارت نیرو بود تعرفه گرمسیری را به ایرانشهر ابلاغ می‌کرد.

این سخنان شرطی وزیر عملا سبب شد که ما در پیچ و خم حل معضل قرار بگیریم. کارهای اداری معمولا کند انجام می‌گیرد با این حال به سرعت هر کدام از این مراحل را پیگیری کردم تا سرانجام گزارش نهایی هواشناسی استان را دریافت و به وزارت نیرو تحویل دادم که این بار تاکید کردند که باید هواشناسی کل کشور هم آن را تایید کرده باشد.

این بار نیز با پیگیری‌های خوبی که انجام شد و حسن رفتار کارکنان سازمان هواشناسی کل کشور تاییدیه آن سازمان را هم گرفتیم و اینک در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته تا با ارزیابی آنها دستور وزیر اجرایی شود. اما آنچه مسلم است این‌که وزیر قول مشروط به مردم ایرانشهر داده بود.

در زمینه کشاورزی چه پیگیری‌هایی برای مردم انجام داده‌اید؟

بعد از اجرایی شدن قانون هدفمند شدن یارانه‌ها نگرانی کشاورزان افزایش یافت به‌ویژه در زمینه همین مصرف برق که در بازدیدهایی که من از منطقه داشتم یا جلساتی که با روحانیون و معتمدین هر منطقه و محل داشتم آنان مسائل را مطرح کردند و نگرانی کشاورزان را به من انتقال دادند.

نتیجه این‌که در این زمینه نیز پیگیر شدم زیرا تعرفه‌های بخش کشاورزی بعد از هدفمندشدن یارانه‌ها اصلا مناسب نیست و تفاوت فاحشی بین رقم قبلی و رقم جدید ایجاد شده است. در تعرفه خانگی هم این تفاوت فاحش و نبود تناسب بین وضعیت قبلی و وضعیت جدید دیده می‌شد. نتیجه این‌که برخی تعرفه‌های کشاورزی در حال اصلاح است و برخی دیگر اصلاح شده است و امیدوارم این نگرانی کشاورزان و مردم به‌طور کلی برطرف شود.

در زمینه تغییر در روش‌های آبیاری چه اقدامی کرده‌اید؟

موضوعی که تقاضا دارم به همه کشاورزان به خوبی اطلاع‌رسانی شود و از آنها می‌خواهم که پیگیر موضوع شوند پیگیری برای دریافت تسهیلات آبیاری تحت‌فشار است. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی تلاش بسیاری کردیم تا بتوانیم تسهیلات ویژه برای آبیاری‌های نوین و بهینه ایجاد کنیم.

الان در بحث صدور مجوز برای چاه‌های حفر شده قبل از سال ۱۳۸۵ مشکلات و موانع رفع شده و با توجه به مصوبه مجلس برای ارائه تسهیلات در زمینه آبیاری قطره‌ای یا همان تحت‌فشار کافی است که کشاورزان اقدام کنند و تسهیلات لازم برای بهبود کار خود را بگیرند. همین‌جا از مسئولان استانی هم تقاضا می‌کنم تکاپوی بیشتری در این زمینه انجام دهند زیرا این مصوبه قانونی تاثیر بسزایی در تحول کشاورزی سیستان و بلوچستان خواهد داشت.

صحبت از کشاورزی شد و از دیرباز بمپور به‌عنوان قطبی در کشاورزی و همین‌طور آموزش کشاورزی مطرح بوده است. زمستان شاهد بودم که پیگیر بهبود وضعیت مرکز آموزش کشاورزی این شهر شدید. آیا نتیجه‌ای حاصل شد؟

بله خوشبختانه موفق شدیم با پیگیری‌هایی که از معاون وزیر جهاد کشاورزی داشتیم در مرکز‌آموزش کشاورزی بمپور تغییراتی را ایجاد کنیم و در نتیجه آن ۳ رشته جدید کشاورزی در مقطع کارشناسی در آنجا ایجاد شد.

همچنین در زمینه مرکز تحقیقات کشاورزی بمپور نیز بنده رضایتی از نحوه عملکرد آن مرکز نداشتم، بنابراین انتظارات مردم و خودم را به اطلاع مقامات مسئول در وزارت جهاد کشاورزی رساندم و شروع به پیگیری آن کردم.

در واقع انتظار ما این است که این مرکز تحقیقاتی بتواند به مردم جنوب استان خدمات و مشاوره‌های خوی در زمینه اصلاح بذر بدهد. ضمن آن‌که هرچه این مرکز پویاتر باشد در زمینه ایجاد مشاغل پایدار در زمینه کشاورزی تاثیر به سزایی خواهد داشت.

همچنین در زمینه سامان‌دهی رودخانه‌ها چه برای کشاورزی و چه برای آب شرب و کنترل آب‌های سطحی و روان نیز مجموعه اقدامات گسترده‌ای انجام داده‌ام که به‌زودی آن را اطلاع‌رسانی خواهم کرد و گزارش آن را به مردم منطقه خواهم داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد