پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

دولت منافع مصرف‌کنندگان را بر تولیدکنندگان برتری داده است

 

 کیخا با تشبیه ایران به بهشت واردکنندگان:

دولت منافع مصرف‌کنندگان را بر تولیدکنندگان برتری داده است

نایب رئیس مجلس با بیان این که تأمین تمام نیازهای کشور در داخل، امری غیرممکن و غیراقتصادی است، بر لزوم برنامه‌ریزی برای واردات تأکید کرد و از رویکرد دولت که با ترجیح منافع مصرف‌کنندگان به تولیدکنندگان، موجب تبدیل ایران به بهشت واردکنندگان در سال‌های اخیر شده است، انتقاد کرد.               

"احمدعلی کیخا" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت (www.icana.ir) برنامه‌ریزی برای تأمین نیازهای کشور از طریق واردات را یکی از ضروریت‌های جوامع امروزی خواند و گفت: برنامه‌ریزی برای واردات بر اساس مزیت نسبی کالاهای وارداتی و پرهیز از تولید کالاهایی که تولید داخلی آنها مقرون به صرفه نیست از الزام‌های مملکت‌داری در دنیای امروزی است.

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند تمام نیازهای داخلی‌ خود را شخصا تهیه کند و اساس این تفکر که باید تمام نیازهای کشور را در داخل کشور تولید کنیم تفکری زیان‌آور است که موجب می‌شود منافع ملی کشور در بلند مدت صرف هزینه برای تولید اقلامی شود که نمونه‌های وارداتی آن بسیار مقرون‌به صرفه‌تر است.

وی همچنین افزود: مشکل کشور ما در واردات تنها به نبود برنامه‌ریزی برای صادرات و واردات بر اساس نیاز‌ها مربوط می‌شود و این مشکل با وجود تأکیدهای مقام معظم رهبری و اظهار نگرانی‌های مکرر نمایندگان، متأسفانه همچنان ادامه دارد.

مزیت نسبی اصل تعیین کننده واردات اقلام کشاورزی

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان این که واردات را نباید لزوما امری ناپسند و مذموم تلقی کرد، تأکید کرد: در باره بسیاری از کالاها مانند ذرت و حتی گندم، مزیت‌ نسبی این کالاها و شرایط کشور ما ایجاب می‌کند که به‌جای تولید گسترده این محصولات اقدام به واردات‌ آنان کنیم.

وی ادامه داد: با واردات محصولی مانند ذرت که به آب بسیار زیادی برای رشد کردن نیاز دارد، در واقع اقدام به واردات آب مجازی می‌کنیم و می‌توانیم آبی را که از کشت نکردن ذرت صرفه‌جویی کرده‌ایم برای تولید محصولاتی که مزیت نسبی تولید آنها در ایران بالا است و با وضعیت کمبود آب ما سازگارتر هستند، استفاده کنیم.

دخالت دولت در بازار، تنها به شرط ایجاد تعادل در بازار مجاز است

کیخا با انتقاد از برخی رویکردهای غیرکارشناسی دولت در تصمیم‌گیری برای حوزه کشاورزی، گفت: بیشترین رنجی که کشاورزان ما در سال‌های اخیر برده‌اند ناشی از سیاست‌های آنی و لحظه‌ای دولت برای کشاورزی ماست که موجب شده به بهانه تنظیم بازار، شاهد اشباع بازار از محصولات کشاورزی خارجی باشند و یا امکان صادرات محصولات کشاورزی به آنان داده نشود که نتیجه هر دو اینها کاهش شدید قیمت محصولات کشاورزی داخلی است.

نماینده مردم زابل تأکید کرد: رویکرد دولت در تنظیم بازار و تزریق کالا به بازار باید به گونه‌ای باشد که بازار را به سمت تعادل ببرد و سرانجام حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده را در کنار یکدیگر تأمین کند.

دولت در چند سال گذشته تنها به فکر مصرف‌کنندگان بود

وی با بیان این که رویکرد دولت در چند سال گذشته به افزایش واردات اقلام کشاورزی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ اجناس داخلی بود، افزود: نگاهی اجمالی به سیاست تنظیم بازار دولت در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که دولت مهمترین هدف خود را بر تأمین رضایت مصرف‌کنندگان قرار داده است و تولیدکنندگان جایی در معادله دولت ندارند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یادآور شد: دولت در چند سال گذشته، به معنای واقعی کلمه تولیدکنندگان را فراموش کرده و با واردات انواع و اقسام اقلام کشاورزی تنها به رضایت مصرف‌کنندگان فکر کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد