پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

قاچاق میوه سلامت مردم را به خطر می اندازد

 

 جمشید زهی:

قاچاق میوه سلامت مردم را به خطر می اندازد

دبیر اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه سلامت میوه هایی که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند مورد آزمایش قرار نمی گیرد و ممکن است آلوده باشند متذکر شد: قاچاق میوه ما را با بیماری هایی عفونی مواجه می کند که آمادگی مقابله با آن را نداریم.               

"عبدالعزیزجمشید زهی" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت(www.icana.ir)در خصوص کنترل و نظارت بر واردات میوه و مواد غذایی و قاچاق میوه و گوشت گفت:دربازارچه های مرزی برای واردات میوه ومواد غذایی قرنطینه وجود دارد که سلامت این مواد توسط ماموران وزارت بهداشت موردآزمایش قرار می گیرد و بعد برای استفاده وارد بازار می شود.

نماینده مردم سروان در مجلس ادامه داد: اما متاسفانه اکثر میوه های ما قاچاقی هستند، در استان سیستان و بلوچستان انبه و موز به صورت قاچاق از پاکستان وارد می شود که به دلیل قاچاقی بودن مورد آزمایش قرار نمی گیرند و ممکن است آلودگی به همراه آورند.

دبیراول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت:حدود ۲۵ سال قبل شاهد ورورد سوسک سرخورطومی به کشور بودیم که با میوه وارد کشور شد و خرما و درخت های نخل ما را مورد تهدید قرارداد و تا امروز هزینه زیادی را به وزارت کشاورزی برای ریشه کردن این سوسک ها تحمیل کرده است.

جمشید زهی تصریح کرد:الان هم اگرمراقب نباشیم علاوه برآنکه خسارت اقتصادی در زمینه کشاورزی می بینیم با ورود بیماری هایی مواجه می شویم که آمادگی مقابله با آن را نداریم و تا مسئولان بهداشت ودرمان بخواهند برای مبارزه ومقابله با آن برنامه ریزی کنند ممکن است جان افراد زیادی را گرفته شود .

وی با بیان اینکه قاچاق میوه هم از غرب و هم از شرق صورت می گیرد گفت:میوهای قاچاقی شرق بیشتر در معرض عفونت هستند چون وزارت درمان کشورهایی مثل پاکستان و افغانستان نظارت کامل و درستی بر مواد غذایی ندارند.

جمشید زهی بابیان اینکه کنترل و نظارت بر واردات میوه قاچاق کارسختی است گفت:اما می توان به مردم چگونگی عفونت زدایی از این میوه ها را از طریق رسانه ملی آموزش داد.

وی خاطرنشان کرد وزارت بهداشت درزمینه تولید موادعفونی کننده میوه تلاش بیشتری کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد