پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

سرمایه گذاری بومی برای تولید گوشت یا واردات از پاکستان؟!

 

 سرمایه گذاری بومی برای تولید گوشت یا واردات از پاکستان؟!

تفتان ایران- واردات گوشت از کشورهای دیگر مانند پاکستان و برزیل بحثی است که هر چند وقت یکبار شاهد آن هستیم و با خود اما و اگرهای زیادی را به دنبال دارد.

امسال نیز به دنبال اعتراض دامداران ایران به افزایش واردات گوشت قرمز منجمد، قرار بود تعرفه ۳۵ درصدی برای واردات این محصول که از سال گذشته صفر شده بود، مجددا اعمال شود اما نه تنها اینگونه نشد بلکه به گفته رییس هیات‌ مدیره مرکز همکاری‌های امور دام مجوزهای واردات گوشت قرمز به قدری صادر شده که عده ای این مجوزها را خرید و فروش ‌کرده و بازار سیاه در این میان به وجود آمده است.

این در حالی است که در روزهای گذشته، برخی منابع پاکستانی نیز اعلام کردند که قیمت گوشت در این کشور از سال ۲۰۰۶ دو برابر شده و علت این پدیده نیز قاچاق دام زنده به ایران بوده است.

بر اساس تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از سوی سازمان دامپروری پاکستان بیش از ۲۸۰ هزار راس دام زنده طی سال‌های ۲۰۰۶ تا فوریه ۲۰۱۱ از این کشور صادر شده است و در این مدت قیمت هر کیلو گوشت گوسفند در پاکستان از ۲۳۰ روپیه به بیش از ۵۰۰ روپیه افزایش داشته است.

با توجه به این گزارش قیمت هر کیلو گرم گوشت گوساله نیز از ۱۲۰ روپیه در سال ۲۰۰۶ به بیش از ۲۷۰ روپیه رسیده است.

افزایش صادرات غیرقانونی دام زنده به ایران و افغانستان همچنین تاثیر زیادی در کاهش ۳۰ درصدی صادرات چرم پاکستان داشته است که این نوع صادرات کشور پاکستان از ۱/۲۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۷ به کمتر از ۸۶۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰ رسیده است.

واردات گوشت قرمز ابتدا در حد ۵۰ هزار تن و به عنوان مصرف صنایع کشور صورت گرفت اما هم‌اکنون در مغازه‌های سطح شهر در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد؛ درصورتیکه کشورمان یکی از تولیدکنندگان مرغوب‌ گوشت‌ قرمز در جهان محسوب می‌شود و به گفته مسوولان وزارت جهاد کشاورزی در تولید این محصول استراتژیک در مرز خودکفایی قرار دارد و حدود ۸۰ هزار تن واردات برای جبران کمبود تولید داخل لازم است اما هر ساله بسیار بیشتر از این میزان از کشورهای هندوستان، پاکستان، برزیل و… وارد می‌شود که تولید داخل را تحت تاثیر سوء قرار داده است.

حال با این اوضاع جای سوال است که بهتر نیست سرمایه گذاری بومی برای تولید گوشت را توسعه دهیم؟ و یا اینکه به گونه ای برنامه ریزی کنیم که بتوانیم بهترین نوع اشتغالزایی را برای جوانان بیکار سیستان و بلوچستان به ارمغان بیاوریم؟

مردم و نمایندگان سیستان و بلوچستان خواستار این هستند که واردات دام و گوشت از پاکستان ساماندهی شود تا به جای فرآورده‌های گوشتی از این پس دام زنده وارد این منطقه شود و عملیات فرآوری آن نیز در این استان انجام شود.

در صورت وارد کردن دام زنده به جای واردات گوشت و قرنطینه کردن چند ماهه آنها در واحدهای پرواربندی می توان امید داشت که قاچاق دام زنده با مشکلات زیاد خود کاهش یافته و در کنار آن نیز اشتغالزایی مناسبی نیز صورت گیرد.

این در حالی است که با این کار واحدهای پرواربندی پس از انجام مراحل مورد نیاز نگهداری و … دام را به کشتارگاه ها ارسال می کنند و عواید فراوری آن نصیب مردم کشور خودمان خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد