پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

گلچین اخبار بلوچستان . آخرین خبرها و مقالات

سیستان وبلوچستان درمقوله کتاب و کتابخوانی جایگاه مطلوبی درکشور ن

 

 

معاون استاندار:                      

سیستان وبلوچستان درمقوله کتاب و کتابخوانی جایگاه مطلوبی درکشور ندارد
زاهدان- معاون سیاسی-اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان در برخی شاخص های کتاب و کتابخوانی جایگاه مطلوبی در مقایسه با سایر استان ها در کشور ندارد.

'ابراهیم عزیزی' روز سه شنبه در دومین نشست انجمن کتابخانه های عمومی استان افزود: در رتبه بندی استانها براساس تعداد جلسات برگزار شده انجمن در سال 89، سیستان و بلوچستان رتبه منفی 33، (33-) را در بین استان های دیگر بدست آورده است که این مهم بیانگر ضعف زیاد و بی تفاوتی اعضا نسبت به این بخش است.
وی بیان کرد: همچنین پارسال جلسات انجمن کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان 178 مصوبه داشته که این تعداد این استان را در رده آخر جدول رتبه بندی استانهای کشور قرار داده است.
او اظهار داشت: همچنین این استان براساس جدول مذکور، رتبه سوم را در مصوبات فرهنگی جلسات انجمن ها، آخرین رتبه را در مصوبات جلسات انجمنی انجمن ها، آخرین رتبه را در مصوبات مالی انجمن ها داشته است.
وی تاکید کرد: باید مصوبات جلسات انجمن ها براساس شاخص های کشور تدوین شود و موضوعاتی را مدنظر قرار داد که مورد توجه مسوولان کشوری در تعریف شاخص ها باشد.
معاون استاندار گفت: مهر ماه امسال برای ارتقای سرانه مطالعه در سیستان و بلوچستان طرح 'یار مهربان' از سوی اداره کل آموزش و پرورش در استان به مرحله اجرا درمی آید که دو میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح به صورت خرید کتاب و توزیع آن بین دانش آموزان اختصاص یافته است.
وی افزود: همچنین طرح 'پیک مهر' که مصوب شورای عالی اجتماعی کشور برای افزایش سرانه مطالعه است به همه استانهای کشور ابلاغ شده است.
او ادامه داد: در راستای این طرح باید از همه فرصت های آزاد شهروندان برای مطالعه کتاب به صورت زمان انتظار در پایانه های مسافربری، فرودگاهها، قطار، ناوگان اتوبوس رانی شهری، بوستان ها، بیمارستان ها، دانشگاهها و ادارات و غیره بهره گرفته شود.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: نهاد کتابخانه های عمومی در راستای اجرای طرح 'پیک مهر' وظیفه دارد با مشارکت دستگاههای اجرایی، قفسه و کتاب در اختیار آنها قرار دهد تا دستگاهها نسبت به تعبیه مکان مناسب برای مطالعه مردم اقدام کند.
او بیان کرد: در این طرح، کتاب ها به صورت کتب پالتویی در اماکن عمومی در معرض دید مردم قرار می گیرد تا وادار به مطالعه کتاب شوند.
وی در زمینه رفع بدهی های شهرداری های سیستان و بلوچستان به نهاد کتابخانه های عمومی استان از محل تخصیص نیم درصد اعتبارات آنها گفت: نهاد کتابخانه ها می تواند در صورت پرداخت نشدن مبلغ مورد نظر از هر شهرداری، از حساب آن نهاد مطالبات خود را برداشت کند.
او اظهار داشت: از محل بودجه امسال، دو درصد اعتبارات هر دستگاه اجرایی به تجهیز کتابخانه های روستایی اختصاص یافته است که اجرایی شدن این مهم موجب رفع مشکلات روستاها خواهد شد.
وی همچنین در مورد تهیه 'سند نهضت مطالعه مفید' در سیستان و بلوچستان گفت: این طرح باید از سوی اعضای انجمن کتابخانه های عمومی مورد بررسی قرار گیرد تا راهکارهای لازم در این زمینه در جلسات آتی ارایه شود.
مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان در تشریح سند نهضت مطالعه مفید گفت: این سند مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که توسط رییس جمهوری به همه استانها ابلاغ شده است.
'اسفندیار زیدآبادی نژاد' افزود: این سند با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه افزایش مطالعه و کتابخوانی، با توجه به نقش و اهمیت بنیادین کتاب و کتابخوانی در تحقق توسعه عملی کشور و براساس سند چشم انداز فرهنگ عمومی تدوین شده است.
وی بیان کرد: از این رو باید کار گروهی درباره این سند در هر استان و شهرستان تشکیل شود و بخش های مختلف سند مورد بررسی اعضا قرار گیرد و اقدامات لازم برای این مهم در نظر گرفته شود. ک/2

نظرات 1 + ارسال نظر
بلوچ چهارشنبه 12 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:10 ب.ظ

جناب ملازهی با عرض سلام خسته نباشید اینک قسمت نهم مقاله بلوچستان در عهد پهلوی یکم اگست به ادرس پهره ایمیل نمودم از محبت شما تشکر میکنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد